נשיםנשים-דף-בית

מילה של נטורופתית

לשבת על כוס קפה

בימים אלה, כשאנחנו עסוקים בגמילה מקפה לקראת צום תשעה באב, כשברור לנו שהוא זה שיושיע אותנו בסוף הצום, הנה מאמר על אודות הקפה ומה שיש בתוכו

בימים אלה, כשאנחנו עסוקים בגמילה מקפה לקראת צום תשעה באב, כשברור לנו שהוא זה שיושיע אותנו בסוף הצום, הנה מאמר על אודות הקפה ומה שיש בתוכו

לשתות או לא לשתות קפה? זאת הדילמה. או שלא. בשנת 2017 פורסם מחקר שבו נבדק הקשר שבין צריכת קפה לבין הסיכון למות בגיל צעיר. במחקר השתתפו מעל 500 אלף נבדקים מעשר מדינות באירופה. במהלך שש עשרה שנות המחקר נפטרו 41,693 מהמשתתפים. החוקרים מצאו שהמשתתפים ששתו יותר מ 3 כוסות של קפה ביום, היו בעלי סיכון נמוך למות בגיל צעיר (הגברים היו בסיכון נמוך ב 12%, והנשים היו בסיכון נמוך ב 7%). זאת, בהשוואה לאלה שלא שתו קפה בכלל. בנוסף נמצא ששתיית קפה בכמות גבוהה קשורה בסיכון נמוך לתמותה בגלל מחלות בדרכי העיכול (הגברים היו בסיכון נמוך ב 60%, והנשים היו בסיכון נמוך ב 40%). ואם זה לא מספיק, אז כדאי שתדעו שאצל נשים, שתיה מרובה של קפה הייתה קשורה בסיכון נמוך ב 22% לתמותה ממחלות כלי דם ובסיכון נמוך ב 30% לתמותה כתוצאה מאירוע מוחי.

החוקרים הסבירו שבקפה ישנם הרבה חומרים פעילים. כגון, קפאין ותרכובות פנוליות, שעשויים להשפיע על הבריאות בעזרת מנגנונים שונים. לדוגמה, הפחתת סטרס, פעילות נוגדת סרטן, הגברת הרגישות לאינסולין, שיפור תפקוד תאי הכבד, הפחתת הצטברות שומן בכבד והפחתת דלקת כרונית. בנוסף, החוקרים טענו שיתכן ולקפה יש השפעה תלוית מין על הפרופיל המטבולי והדלקתי. זאת, כיוון שנמצא קשר להפחתת הסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית (לב וכלי דם) בעיקר אצל נשים.

ועם זאת, אני אומרת: הכל במידה (!!!) כי יותר מידי קפה עלול לגרום לכאבי ראש, לבעיות שינה ועוד. וגם, הכי טוב לשתות את הדבר האמיתי – קפה שחור, ולא את המעובד – קפה נמס.   

פרסומת

***

לפי מחקר שנערך בגרמניה ופורסם לפני כחצי שנה בכתב העת הרפואי

Journal of Psychopharmacology"", אנחנו לא באמת אוהבים קפה, אנחנו מכורים לקפה. מטרת החוקרים הייתה לבדוק אספקטים של התמכרות לקפאין. לצורך המחקר הם בחרו 24 אנשים ששותים לפחות שלוש כוסות קפה ביום ו-32 אנשים ששותים מעט קפה, או שלא שותים קפה בכלל.

תוצאות המחקר הראו ששתייה של שלוש ומעלה כוסות קפה ביום, קשורה יותר להתמכרות לקפה, ופחות לאהבה לטעם הקפה שפוחתת ככל שצורכים יותר קפאין.

לטענת החוקרים התפתחות של התמכרות לקפה, גורמת לירידה ברגישות של אזורים במוח שרלוונטיים לטעם הקפה. והם מציינים שניתוק מרגשות ומתחושות של רצון לחומר, נצפו אצל בעלי חיים במגוון רחב של סמים. ומוסיפים שההבדל העיקרי בין סמים כגון אלכוהול, או קוקאין ובין קפאין, עשוי להיות יותר כמותי מאשר איכותי. בקיצור, כוס קפה אחת על הבוקר זה בסדר. יותר מזה זאת התמכרות.

***

חלב בכוס הקפה: המקור של חלב יכול להיות רק מהחי. מה שאומר שכל משקה אחר, גם אם צבעו חלבי, הוא משקה ולא חלב. לכן אמרו מעתה: משקה סויה, משקה שקדים, משקה שיבולת שועל, משקה קוקוס ומשקה אורז. כאן המקום לשאול: האם המשקאות האלה בריאים יותר מחלב? עיון ברשימת הרכיבים ובטבלת הערכים התזונתיים שעל גבי משקה סויה עמיד מלמד שהמשקה מכיל: מים, פולי סויה קלופים ( 6% ), סוכר (2.5 גרם ל – 100 מ"ל) לעומת חלב (5 גרם ל – 100 מ"ל). טרי קלציום פופספט שזה תוסף סידן, מווסת חומציות (מונופוטסיום פוספט) שזה אשלגן עם זרחן, מלח ים, חומרי טעם וריח שלא ידוע מה מקורם, מייצב (גומי גלן), ויטמינים(B2, B12, D2) . בואו נגיד שהכי בריא לסחוט בבית פולי סויה ולהוסיף להם מים ותמצית וניל טבעית. ועדיין האלטרנטיבה החלבית כוללת בתוכה שומן שמקורו בכולסטרול, סוכר שמקורו בלקטוז והורמונים שמקורם מהחי, היא פחות מוצלחת. 

__________________________________________________________

הנטורופתית שרה בר אשר, היא עיתונאית, מבקרת מפעלי מזון, מרצה במכללה לרפואה משלימה במכון וינגייט ומרצה בנושא: "אתה שותה או שוטה?"

054-5493632, https://sarabarasher.co.il/

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close