מרגליתנשיםנשים-דף-ביתפורום המומחים

תלוי ועומד: על תלות בזולת

השבוע הגיעה אל המדור שאלה שגרמה לי להניח בצד לרגע את יתר המכתבים. לא כי חלילה השאלות הנוספות אינן חשובות. אלא שכאשר פגשתי בשאלה הזו, חשתי צורך מידי לשבת ולכתוב על הנושא.

תלות היא נושא מאוד מורכב, הוא כואב מאוד גם לאדם התלותי, אם כי לרוב הוא אינו שם לב שהגיע למצב הזה. כאשר בני המשפחה רואים מהצד ילד, נערה, אישה, שפתחו תלות רגשית באדם אחר, הם נכנסים ללחץ מאוד גדול ובצדק. על פי רוב, האדם התלותי, אינו מוכן לשמוע כי הוא בבעיה ועושה הכל על מנת להמשיך את הקשר החולה בו הוא תלוי. הרבה אנשים מספרים לעצמם סיפורים, חושבים שהם אוהבים, חושבים שהם דואגים, חושבים שהם מקריבים את עצמם בצורה שמבטאת את הרגש המוגזם, אך למעשה תלות היא בגדר חולי ממש. כמובן שלא כל תלות היא ברמה של חולי, מאוד תלוי מה רמת התלות, העוצמה, העומק שבה נמצאים שם, אך הרעיון במודעות לנושא, הוא להבין שאפשר להגיע לעומק בור שיהיה קשה לצאת ממנו לאחר מכן. לכן הנושא חשוב מאוד להעלאה בשיח הציבורי וטוב לדבר עליו. אני אחלק את הדברים שלי לשתי כתבות נפרדות, מפאת הצורך במקום לכתוב הכל. נתחיל עם השאלה, והתשובה עצמה תחולק, כאמור, לשני חלקים.

וכך נכתב בלשון ההודעה: למדור המיוחד שאנחנו קוראים בשקיקה כל שבוע. יש לנו שאלה לא פשוטה כלל. בת העשרה שלנו נמצאת בקשר תלותי. יועצת הסמינר בו היא לומדת, הגדירה את הקשר כמסוכן! אנו משפחה מוכרת ונורמטיבית, אך ביתנו החכמה נמצאת בקשר חולה ואיננו מצליחים לעזור לה, אם נדייק, היא אינה מוכנה לשמוע דבר ואינה מבינה כמה הדבר חולני ומסוכן. נשמח לשמוע במקצועיות קצת על נושא התלות. בברכה, משפחה מירושלים.

תשובה:

שלום וברכה משפחה יקרה,

פרסומת

תלות בזולת היא למעשה מחלה של אובדן הזהות העצמית. להיות תלותית פירושו לאבד את הקשר עם הרגשות, הצרכים והרצונות של עצמך. אדם תלותי אינו חי את חייו כרצונו ואינו עושה מעשים כתוצאה מייעוד אישי, אלא תמיד תלוי במשהו שמתנה את הסיפוק, האושר והצמיחה שלו. הדוגמאות הבאות מבהירות את הדברים:

  • רחלי שומעת את בעלה מדבר על קשייו בעבודה. בלילה היא אינה מצליחה להירדם, מפני שהיא מוטרדת בבעיותיו. אינה מפסיקה לחשוב ולו לרגע, על מה עובר עליו, איך הוא נראה אומלל, כמה הוא סובל. היא חשה את תחושותיו שלו ביתר שאת, במקום לחוש את תחושותיה שלה. היא אינה מפנה מקום לכל תחושה אישית שלה. רק חושבת עליו.
  • כאשר אשתו של אשר מתווכחת איתו, הוא מרגיש רצון ללכת. הרבה פעמים הוא באמת עושה זאת וכך הריחוק הופך למשמעותי יותר. העניין הוא שאשר מאמין כי ערכו האישי מותנה בהערכתה של אשתו. לאשר אין כל תחושת ערך עצמי שבאה מתוכו פנימה. תחושת הערך שלו היא תחושה חיצונית, שמותנית במה שאנשים אחרים חשים לגביו. אם אשתו אינה מעריכה אותו כעת, אין לו שום ערך לעצמו.
  • בעלה של שרי מציע לה לצאת בערב. היא מהססת, אך לבסוף מסכימה. הוא שואל לאן היא רוצה ללכת והיא עונה "לא משנה". אז הוא לוקח אותה לאכול במסעדה שהמליצו לו. המסעדה רועשת, שרי מתעבת את המסעדה הזו. במשך כל זמן הארוחה, היא מעמידה פנים כנהנית, אך לאחר מכך היא מתרחקת מבעלה במשך כל השבוע. כשהוא שואל "מה העניין?" היא עונה, "כלום. כולם חושבים ששרי אישה מקסימה. מאוד קל איתה, היא זורמת בלי שום בעיה. לאמיתו של דבר, שרי מעמידה פנים כמקסימה. היא משחקת תפקיד בהצגה. שרי המקסימה היא בבחינת זהות מזויפת. היא אינה מודעת לזהות האמתית שלה, לצרכיה ולרצונותיה.  
  • דיני מתייחסת לבעיית ההשמנה של בעלה באופן אישי. היא ממעטת לצאת עם חברות בשל הבושה שהיא חשה למראה משמני בעלה. כל הזמן נדמה לה שאנשים מביטים לעברם ומתלחששים על המראה שלו. היא מתביישת בכל פעם מחדש ומעדיפה להישאר בבית. לדיני אין כל תחושה ברורה איפה היא נגמרת ואיפה בעלה מתחיל. היא מאמינה שמבחן המושלמות שלה ייחרץ לפי מראה בעלה.
  • גברת כהן תובעת מבעלה שיקנה לה מכונית מרצדס. היא גם מתעקשת להמשיך לשלם את דמי החבר למועדון היוקרתי, שבו הם חברים. למשפחת כהן חובות כבדים. מר כהן הוא שכיר, ובני הזוג מבזבזים אנרגיה כבירה בתמרונים בין כל נושיהם, וביצירת רושם שהם שייכים למעמד העשירים. גברת כהן, שההערכה העצמית שלה מותנית בשמירה על התדמית הנכונה, אין לה כל תחושה פנימית של עצמיותה.

בכל הדוגמאות שלעיל, פגשנו נשים התלויות בגורם חיצוני כלשהו לצורך שמירת הזהות העצמית שלהם. אלה הן דוגמאות מובהקות של תלות. לות מתפתחת במקרים שבהם המערכת המשפחתית איננה בריאה. כך למשל, כל בני המשפחה של בזבזנית הופכים להיות תלותיים בקניות שלה מאחר שהקניות הם גורם המאיים על כל אחד מבני המשפחה, הם נעשים רגישים מאוד לבת המשפחה הבזבזנית ועומדים תמיד על המשמר. ההסתגלות שלהם למתח המשפחתי הופכת למצב קבוע. הסתגלות למתח צריכה להיות מצב זמני ולא מצב כרוני. עם הזמן, האישה שחיה תחת איום קבוע של בזבזנית כרונית במשפחה מאבדת מגע עם התחושות, הצרכים והרצונות שלה עצמה. ילדים זקוקים לביטחון ולמודל רגשי בריא, כדי להבין את איתותיהם הפנימיים. כן הם זקוקים לעזרה, כדי ללמוד ולהבחין בין מחשבותיהם לרגשותיהם. כאשר הסביבה המשפחתית מלאה אלימות (כימית, רגשית, פיסית), הילדה חייבת לעסוק רק בדברים שמחוצה לו. במשך הזמן היא מאבדת את היכולת לפתח הערכה עצמית מתוך תוכה.

ללא חיים פנימיים בריאים, אדם יוצא לגלות מתוך עצמו בניסיון למצוא הגשמה בחוץ. זוהי התלות, וזהו הסימן לקיומה של ילדה פנימית פגועה. התנהגות כזאת מעידה כי צורכי הילדות שלה לא מומשו, ולכן אין היא יכולה לדעת מי היא באמת.

היו חזקים, ובהצלחה!

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close