בריאותחדשותכותרות נוספותמבזקים

לא מוכנים לשעת חירום

רק רבע ממרפאות קופות החולים – ממוגנות

מתוך כ-2,000 מרפאות קופות החולים, רק 500 ממוגנות ● למשרד הבריאות אין כלל נתונים עדכניים בנושא

מתוך כ-2,000 מרפאות קופות החולים, רק 500 ממוגנות, כך נחשף היום (שלישי) בוועדת העבודה והרווחה, שדנה בתקנות לאנשים עם מוגבלויות בתנאי חירום.

למשרד הבריאות אין כלל נתונים כמה מהמרפאות הממוגנות – מונגשות לאנשים עם מוגבלויות ויו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) הדגישה כי מדובר בחוסר בתשומת הלב של משרד הבריאות לחובת ההנגשה, ודרשה את תשובותיו של היועץ המשפטי של המשרד בעניין.

היא הוסיפה עוד כי הוועדה לא תאשר את התקנות – כל עוד לא יובהרו התקנות לתנאי מגיפה עולמית כקורונה.

לדברי יהודה מירון, אחראי התחום במשרד הביטחון, שירותי בריאות לציבור משמעותיים לשעת חירום, והמלחמות בעשרים השנים האחרונות בחזיתות השונות, כמו גם פגעי מזג אויר קשים (כגון הסופה בירושלים בחורף תשע"ה 2014) העלו בעיות קשות בתחומים שונים של רפואה ראשונית, הנוגעת לאדם עם מוגבלות המתגורר בקהילה.

פרסומת

התקנות עוסקות בשירותי בריאות הניתנים במרפאות שבקהילה (רפואה ראשונית). במרוצת השנים הקרובות יבוצעו התאמות נגישות לגבי שירותי הבריאות ולגבי המרפאות בהן הם ניתנים, זאת לפי תקנות שר הבריאות לביצוע התאמות נגישות לשירותי בריאות ולמקומות נתינתם הנמצאת בדיונים בכנסת.

כמות המרפאות שיפעלו בשעת חירום תלויה, נוסף על אילוצי זמינות כוח אדם מקצועי, במידת המיגון של המרחבים המוגנים שמשרתים את המרפאות. מירון ציין כי כמות המרפאות שפועלות ומספקות שירותי בריאות לציבור עלולה להצטמצם במצב חירום, וכדי לצמצם את הפגיעה באנשים עם מוגבלות, התקנות מסדירות את חובת פרסום המידע לציבור בדבר נגישותן של מרפאות הפתוחות לשירות הציבור במצב חירום, וכן חלופות מסוימות למרפאות שאינן-נגישות.

בנוסף עוסקות התקנות באספקת תרופות במצב חירום, והן קובעות מסגרת להסדרים המבטיחים את 'שרשרת הייצור' החל מהזמנת מרשם, רישומו, ועד לאספקת התרופה לצרכן שהוא אדם עם מוגבלות.

עוד עוסקות התקנות בנגישות מרכזים ייחודיים המשמשים במצב חירום לטיפולים רפואיים מיוחדים (כגון מתן תמיכה נפשית, טיפול בחומרים מסוכנים, תרחיש מתקפה ביולוגית, כימית ועוד). אלו מרכזים שנבחרים בשגרה (כגון בתי ספר, מקומות להתקהלות, פארקים) כדי שישמשו לביצוע טיפולים רפואיים מיוחדים בכמויות גדולות של אנשים במצב חירום.  

לדברי רפאל גולני, מנהל אגף שעת חירום במשרד הבריאות, בשעת חירום ייסגרו מרכזיים רפואיים שאינם ממוגנים – ולכן ייפתחו מרפאות אחודות שיתנו שירות כל מבוטחי הקופות. לדבריו מתוך כ-2,000 מרפאות – רק כ-500 ממוגנות.

עו"ד מיכל רלר-קציר, נציגת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, הוסיפה כי פתיחת "מרפאה-אחודה" תתקיים לא רק בהיעדר מיגון מטילים אלא גם במצבי חירום נוספים. יעל שדלובסקי, מנהלת ריפוי בעיסוק במשרד הרווחה, הזהירה כי בתקנות אין התייחסות מתאימה לתנאי מגפה עולמית כמו בקורונה, ואילו דניאל שגית, מהייעוץ המשפטי של משרד הבריאות, הבהירה כי תנאי מגפה יטופלו במסגרת תקנות שיקם משרד הבריאות. עו"ד ענת אריאל זכאי, היועצת המשפטית של "נגישות ישראל", דרשה אף היא שתנאי מגפה יוכללו בתקנות הנוכחיות, ולכך הצטרפו כל משרדי הממשלה – מלבד משרד הבריאות.

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close