היום בחדשותהילולת הצדיקיםחרדיםכותרות נוספותמבזקיםפוליטיקה

הכשל בהילולת הרשב"י

"פשוט נכשלנו. יש אחראי אחד, קוראים לו מתן כהנא"

ועדות הכנסת קיימו היום דיון מיוחד בעקבות כשלון מתווה מירון, בהילולת הרשב"י בל"ג בעומר • סגן השר לשירותי דת מתן כהנא אמר בדיון כי מדובר במתווה מצויין, אולם יש לערוך בו תיקונים רבים • כהנא הבהיר כי הוא אינו בורח מאחריות וכי כבר עתה יש להתחיל בהכנות לקראת ההילולא הבאה

ועדת ביטחון הפנים וועדת מיזמי תשתיות לאומיים ושירותי דת יהודיים קיימו היום (שני) דיון משותף בהיערכות גופי הממשלה להילולת הרשב"י במירון ובהצעות לדיון מהיר שהגישו חברי הכנסת איתמר בן גביר, יצחק פינדרוס ויואב בן צור בנושא "החלטות משטרת ישראל בהילולת ל"ג בעומר במירון".

לטענת חברי הכנסת מדיווחים סביב האירועים במירון נראה כי המדינה באמצעות השרים האחראים לאירוע והמשטרה קיבלה שורה של החלטות שהובילו לאי סדר וקריסת מתווה מירון.

יו"ר ועדת ביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה בדיון כי "המסקנות של ועדת החקירה הן קריטיות לתהליך הפקת הלקחים. צריך לגנות כל אלימות נגד שוטרים גם אם יש כעס רב בקרב הציבור שהגיע אל מתחם ההר בהילולת ל"ג בעומר. כל הארגונים בהפעלת ההילולה היו בפוסט טראומה ואת המחירים שילמו ציבור המתפללים בהר. ההילולה צריכה להיות שמחה ופרוסה לאורך כל הנקודות בהר".

בדיון השתתפו סגן השר לשירותי דת, ח"כ מתן כהנא, השר הממונה על ההילולה, מר צביקי טסלר הממונה להילולת מירון, נציגי המשטרה, משרד התחבורה, ועדת החמישה ועוד גורמים נוספים.

פרסומת

את הדיון פתח סגן השר כהנא ברצון להדגיש כי מטרת הדיון אינה למצוא אחראים, אלא שהאחריות הבלעדית היא עליו. לפי כהנא מטרת הדיון היא למצוא את הכלים כיצד להשתפר לקראת השנה הבאה. סגן השר ציין כי יחד עם הממונה הם סימנו כ-100 הערות לעצמם על ניהול ההילולה ובנוסף זיהו כי ציון הקבר עצמו הוא נקודה מרכזית שהביאה לכשל, ושלציון יש השפעה על כמות האנשים הנכנסים למתחם ההר.

״בשבוע שעבר התקיים תחקיר בראשותי, תחקיר שמטרתו אחת ויחידה איך לוודא ששנה הבאה ההילולה תהיה הרבה הרבה יותר מוצלחת. התחקיר הזה לא עסק ב'לחפש אחראים' כי לא צריך לחפש אותם, יש רק אחראי אחד למה שהיה השנה -קוראים לו מתן כהנא!
אני האחראי היחיד" אמר כהנא.

סגן השר אמר בדיון כי "היו לנו שני יעדים השנה: יעד ראשון – אפס הרוגים ופצועים, ביעד הזה לשמחתי עמדנו עמידה מלאה בהצלחה גדולה. יעד שני – לייצר חגיגה שמחה ומוצלחת, בזה נכשלנו פשוט נכשלנו.

אנחנו השנה הלכנו על מתווה מהפכני, שפשוט שינה סדרי עולם באיך מתנהלת הילולה במירון. עשינו את זה בקבועי זמן קצרים מאוד, כי חיכינו למסקנות הביניים של ועדת החקירה, ואחרי זה יצאנו לדרך בסיטואציה פוליטית מורכבת בזמן קצר ועם פערי תשתיות אדירים. היו במקום משהו כמו 70 מפגעי תשתית שטופלו בזמן הקצר שהיה לנו. היו אתגרים חוקיים וחוקתיים בארגון ההילולה הזו, ואת כל ההתארגנות בנושא עשינו בזמן קצר מאוד".

לדברי כהנא: "כתבנו כ-100 הערות, 100 הערות שמופנות אלינו, על דברים שאנחנו כאחראים על ההילולה יכולנו לעשות יותר טוב, אני מקווה מאוד שנוכל לתקן אותם בשנה הבאה. אני לא מחפש אף אחראי אחר, אנחנו מסתכלים על עצמנו. יש הרבה דברים שיכולנו לעשות הרבה יותר טוב גם בתוך המתווה כפי שהוא תוכנן".

לדברי סגן השר: "אחת הנקודות המרכזיות שהביאו לאי ההצלחה בעניין השמחה בהילולה, הייתה ההתנהלות סביב הציון. אומר זאת במילה, ולאחר מכן יורחב פה בדיון, אם אנחנו תכננו שעל ההר יהיו כ-16 אלף איש בו זמנית, בדיעבד מסתבר מנסיבות שונות, חלקן בגללנו, האנשים התרכזו בציון עצמו והעומס שנוצר שם הוא בעצם גזר על ההחלטה כמה אנשים יכולים להיות במתחם ההר. זה היה חלק מהכשל, ואני אומר את זה בצורה ברורה אין לנו עדיין פתרון לנושא הזה לשנה הבאה! זה משהו שאנחנו נצטרך לחשוב עליו טוב, כולנו יחד, כדי לראות אנחנו מתנהלים אחרת סביב הציון. חלק מהדברים שנתקן מהדברים שעשינו השנה יתנו מענה לבעיה, אבל זה לא יספיק.

אני אומר את הדבר הבא – כל המעורבים טוענים שהעקרונות של המתווה שנקבע השנה, זו הדרך הנכונה שיש להמשיך בה בשנה הבאה. אם נדע לתקן את 100 ההערות שהממונה טסלר כתב במסמך שלו, ונדע למצוא מענה להתנהלות בציון עצמו, אני חושב שיש לנו פיצוח בהצלחת האירוע שנה הבאה".

לקראת סוף דבריו, הזהיר סגן השר כהנא מפני השלכות המצב הפוליטי: "דבר אחד לפני האחרון, אנחנו נכנסים לאי יציבות פוליטית שתגמר במקרה טוב בסוף ינואר. זה מאוחר מאוד להתחיל להיערך למירון תשפ"ג. לכן אני הגדרתי במשרד לשירותי דת שמירון תשפ"ג מתחיל עכשיו! אנחנו תוך שבוע מתחילים דיון התנעה למירון של השנה הבאה, כי אי אפשר לחכות עד שהשר הבא ישב על הכיסא".

בסיום דבריו הודה כהנא לפרוייקטור מירון, ניצב בדימוס צביקי טסלר: "אני רוצה להגיד תודה גדולה לצביקי טסלר שעשה פלאים בתוך הדבר הזה, וגרם לכך שברוך ה' הייתה הילולה השנה שלא נהרג או נפצע אף אחד, זו הייתה מטרה הכי גדולה שלנו. יש לנו הרבה לאן להתקדם, הרבה מה ללמוד, ואני מצפה מכולם שבשעות הקרובות אל תחפשו אחראים – אני האחראי. עכשיו תחפשו דרך שיהיה יותר טוב שנה הבאה״.

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close