היום בכותרותחרדיםעונג שבת

"משליכים בוץ ורפש על הרבנות, הכל שקר"

"עשו לנו טקטיקת מלחמה בשביל להטיל עלינו את פצצת הרפורמה" • רגע לפני העברת רפורמת הכשרות, מתייצב יו"ר וועד רבני ישראל הגאון רבי דוד אוחיון לראיון תוקפני ומצהיר: "האסון בדרך"

כיפת השמיים עוטפת את הדממה בחשכה, משתרעת על הנתיבים המתעקלים ומהדהדת על תעלות הכבישים. העלטה משוטטת על האספלט השחור, מקשטת אותו בהבהובים כהים בחסות מצעד פנסים כתומים שיחד עם צ'קלקות אדומות משתקפים על קו-ההפרדה שמחלק בן נתיבי התחבורה ויוצרים תערובת צבעים מרתיעה.

מכשיר הניווט נאנק עם עצמו בשקט, מפחד לטעות ולהיכנס בטעות לכפר ערב א-רמאדין שם יישארו ממנו רק חלקיקי חלקיקים. סמוכה היא אלפי מנשה לקו הירוק – הקו בו התבצעה שביתת נשק בן ישראל לעמים אחרי שאש התותחים ורעמיהם חרכו את אדמתה והותירו אותה מפויחת ועשנה – מצטנעת במובלעת ההרים ומחביאה בתוכה תושבים יהודים שנאלצים להתעורר מתרדמתם עם צווחות שעולות מהצריחים הסמוכים ומבקיעות את הדממה.

אלא שבעוד ששם – באותו קו ירוק – נערכו מפות ושורטטו קווים, כאן כבר נחצה הסטטוס-קוו. ולדעתו של רב המועצה הגאון רבי דוד אוחיון, אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה. "הייתה פה הסחת דעת וטקטיקת מלחמה בשביל להטיל עלינו את פצצת הרפורמה", ייאמר הרב בנחרצות ולטענתו המטרה הייתה ברורה. "הם היו בטוחים שלא יבינו הרבנים מה נחת עליהם", ינתח יו"ר ועד רבני ישראל בעיצומו של אחד הראיונות היותר תוקפניים שהוענקו עד היום בנושא רפורמת הכשרות.

השעה משחקת להם

פרסומת

עוד קודם שיחווה את דעתו הנחרצת שהותירה אותנו פעורי פה, מבקש הרב אוחיון לתהות על קנקנה של רפורמת הכשרות מנקודת מבטו. "הרפורמה המדוברת היא אסופת קשקושי דברים שמנסים להלביש אותם על מערכת הכשרות עם המצאות שהשעה לא צריכה להם", מסביר הרב בתחילת הריאיון הדרמטי אותו העניק לנו השבוע. "וככה הביאו כל מיני תכניות של ימים עברו, שהם פשוט אסופה שלימה שמסוכנת מאוד לנושא הפרקטי של הכשרות, עד כדי שכול להיות מצב בו אנשים לא יאכלו כשר".

המניעים שעומדים מאחורי מבצעי הרפורמה, אליבא דיו"ר וועד רבני ישראל, הם לא בדיוק כלכליים ומסחריים. "אותם המצאות של הפרטה בשם יוקר המחייה, אפילו האוצר מודה שהם שקר מעיקרו. לא רק שלא יוריד את המחירים, אלא ייקר. מה שקורה הוא שכמה מרבני צוהר יחד עם נאמני תורה ועבודה רוצים להיכנס לשוק והשעה משחקת להם. יש להם שר שהוא סר למרותם והם כעת יכולים לממש את רצונם".

מונח "השעה משחקת להם" נאמר על רשעים. אני אומר לרב והרב אוחיון נאנח. "לא אמרתי שהם רשעים", הוא בורר את מילותיו, "אני פשוט לא חושב שמאחורי הרעיון עומדים אנשים רשעים. רשעים הם לא, אבל בדיקה הם צריכים. צריכה להתבצע בדיקה של היועמ"ש ושל עוד בכירים במערכת החוק, הכיצד ייתכן שיש אנשים שרוצים לעשות דברים שלא היו עוברים אפילו ברפובליקת בננות".

המונח "רפובליקת בננות" אותו מדמה הרב למצב הנוכחי בו שרויה מערכת הכשרות במדינת ישראל, הוא מונח פוליטי שמתאר משטר מושחת ונעדר דמוקרטיה. אבל הרב אוחיון לא מתחרט על האמירה. "הם עובדים ברצינות, במטרה שבעיניי נראית מסוכנת. הם פשוט עובדים ברצינות", מסביר הרב.

"הפרטה לא תעשה טוב", מנתח הרב אוחיון. "רפורמת הכשרות היא לא רפורמת הטלפונים של כחלון. כשהציבור ילך לסופרים ויהיה עליו לבחור את המוצרים מבחינה כשרותית, על כל עיטור כשרות – מעוטר ככל שיהיה – יצטרכו להתקשר לרב ותהיה אנדרלמוסיה. ואני עוד לא מדבר על כך ששלשה רועי בקר יתחילו לתת כשרות על עסקים. יש סדק ברבנות הראשית שהתחילו לתת לו קריטריונים. שר הדתות רוצה למנות שלשה רבנים מרבני צהר כנראה, אלו שקרובים מאוד להיות רפורמים קלי דעת שיכולים בכל מיני המצאות להתיר דברים. מאה ואחד היתרים לשרץ".

כשאני שואל אותו אם יצא לו לשוחח עם מתן כהנא, הוא מתרווח על כסאו. "תראה, אני עם מתן כהנא לא דיברתי והסיבות הם ברורות. הוא הניח על השולחן את הפצצה שנקראת רפורמת הכשרות, מה שמעיד על פגיעה אנושה ברבני ישראל שאני השליח שלהם. מדובר פה ברעיון שלא היה ולא יהיה לו אח ורע, כשבנאדם רק מגיע וחושב שהוא עושה סדר. מה הוא מבין בכשרות?!", מצטעק הרב. "הוא מספר כמה סיפורים על כך שהוא מצא בחיל האוויר מקרר עם העדר כשרות, ומעמיד עליו תילי תילים של הלכות. תופס כמה סיפורי כישלונות שבכל מערכת יש אותם והם צריכים תיקון בלאו הכי, וכאילו בא לתקן את העולם".

"ההכפשה שהוא מכפיש את הרבנים היא בצורה שהוא מדבר על יראת שמיים ועוד במילים בומבסטיות שאם לא הייתי רואה אותו, הייתי חושב שמדובר בצדיק עליון. אבל כשאתה מסתכל עליו, המציאות תופחת בפנים. שמעתי אותו אומר שיראת השמיים שלו יותר טובה משל אחרים. מי רוצה את יראת השמיים שלו?!", אומר הרב בסערת רגשות, "אתה לא רב ולא חצי רב, ויש רבנים שמחלטים. ואפילו הם לא מחליטים על פי מה שהם רוצים אלא על פי הנורמות הקבועות. הוא רוצה לשבור את המוסכמות, ההמצאות שהוא ורבניו רוצים להמציא היא מציאות של אנשים שמצוירים כקלי דעת. מי שעושה אסופה לכל הקולות הוא ההיפך מצדיק".

ולא את דעתו בלבד אומר הרב אוחיון. לדבריו, רוב רבני הערים מסכימים עמו בפה מלא. "רוב הרבנים דעתם נחרצת באותה רפורמה. אני שלושים שנה ברבנות ואני יכול לומר לך דבר אחד: עוד לא נתקלתי במצב שאדם בא ורומס את הרבנים ואת דעותיהם. כשאמרו עליו שהוא לא מתייעץ עם הרבנים, הוא התחיל לחלק דפים כאילו עושה להם מבחן. הכל מס שפתיים".

הכל יתפוצץ בפנים

הרב אוחיון מזהיר כי ההשפעות הרעות שיכולות לצאת מאותה רפורמה נהירות יותר ממסדרונותיה העקלקלים של הכנסת. "לא תהיה כשרות, בא נאמר ככה' קובע הרב. "בהתחלה חשבו היותר חרדים: תשמע, מה לנו ולהילחם בצרת הרפורמה. אבל ממה שאני חקרתי ישנם שלש מיליון אנשים שאוכלים רבנות. אלא שהאנשים שאוכלים מהודר אמרו מה לנו ולאותו עניין, ולמה להכניס ראשנו לנושא הרבנות?! אחר כך למפרע יתברר שהם ישלמו ביוקר על נושא הכשרות שהרי יותר מ-3 מיליון איש, שחלקם לבטח הם קרובי קרוביהם, לא יאכלו כשר".

ולא מדובר בבעיה היחידה. "עוד בעיה שתיווצר היא בעיית מימון מפקחי הכשרות על ידי מערכות הכשרות הפרטיות. כיום במידה וכשרות פרטית נותנת במקום שהרבנות נותנת, היא מסתמכת על כשרות הרבנות. ואבל כעת לא תהיה כשרות רבנות, יצטרכו לשים מפקח משלהם ויעלה להם הון תועפות".

הרב אוחיון לא חושש לומר את הדברים. למרות שיהיו שיאמרו שהרבנים רק עוטפים את הפחד האמתי מתחת "הפחד" השקרי על ההפרטה עצמה והם מסתתרים תחת אצטלתה. כשאני מבקש לברר את "הכצעקתה", ומנסה לבדוק האם הפחד העיקרי הוא באמת על העובדה שכעת הם יצטרכו לממן מכיסם הפרטי את אותם מפקחי כשרות, הרב אוחיון נדרך. "אומר לך משהו דרמטי. בהתחלה היו כמה רבני ערים שלא הבינו מה האסון ברפורמה. כשאנחנו ישבנו ובחנו את הדברים כרבני ערים, עדיין לא ראינו את האסון הבומבסטי. הייתה פה הסחת דעת וטקטיקת מלחמה בשביל להטיל עלינו את הרפורמה ושלא יבינו הרבנים מה נחת עליהם".

והוא מסביר. "בהתחלה השליכו עלינו רק פירורים מתוך הרפורמה, וחשבנו שכל הבעיה שתיווצר היא שרב מקומי יוכל לתת כשרות על מקום אחר. עצם הדבר כבר היה בעיננו לדבר חמור כי יוצא שמפרים את מילת המרא דאתרא ועושים מחלוקות וסכסוכים, אבל אמרנו לעצמנו אם מדובר בבעיה מקומית, נוכל לעבור עליה לסדר היום. עשינו כנס ובו היו מאתים חמישים רבנים, ושם החלטנו שכל רב לא נותן על מקום חברו. והנה, חשבנו שפתרנו את הבעיה,

אבל אח"כ ישבה הועדה בראשות החכי"ת מלינובסקי שאתה יודע טוב מאוד מה טיבה. היא עמת הארץ מבחינת כשרות, לא יודעת שום דבר. וכשראינו הסעיפים האמתיים של הרפורמה, הבנו שאסון עומד לפנינו. יש פה סבסוד למערכות שהם בקשר עם צוהר, ומפחיד אותנו שהם יוכלו להיכנס לשוק חופשי ולהוריד כמה שיותר כשרויות עד שהנתח האמתי יישאר להם. הם רוצים שהשוק יהיה פתוח לרווחה, רק לרבני צהר".

הרב אוחיון שותק לרגע. "תדע לך", אומר הרב. "באים לייפות את הכיעור ולעשות אותו ממלכתי תוך כדי השלכת בוץ ורפש על הרבנות, אבל הכל שקר והוא יתפוצץ להם על הפנים שלהם", אומר ופולט אנחה.

אסון מול העיניים

דמותו של הגאון רבי דוד אוחיון, רבה של אלפי מנשה ויו"ר ועד רבני ישראל, היא אחת הדומיננטיות שבעולם הרבנות. תחת הוועדה שבראשותו עוברים עשרות רבני ערים ומושבים ששומרים על הקו אותו מעניק להם הוועד ופועלים בדרכו ולאורו. נשיא הוועד בפועל הוא הראשון לציון הגאון רבי יצחק, עמו יש לרב אוחיון מערכת יחסים ידידותית כיאה למי ששרביטו מנצח על המלאכה וניצב בראש הוועדה.

כמי שזוכה לקרבה של הראשון לציון, אני אומר לרב, בטח שמעת ממנו התבטאויות רבות מאחורי הקלעים.

הרב אוחיון מהנהן. "הוא לקח את הדברים בצורה קשה מאוד", מעיד הרב. "הוא – לאפוקי מאחרים – מצא כתף קרה של השר כהנא שבפועל הוא בעייתי. הוא בא אל הראשון לציון ואומר לו: אתה יכול לדבר מה שאתה רוצה ואני מחליט. ואני אומר, אל תבוא לראשון לציון, לך למשרד דבר עם עצמך ותאמר אני מחליט. אבל אתה בא לראשון לציון, מדבר עמו ואומר: תשמע אדוני, אתם יש לכם עמדה משלכם ולי יש עמדה משלי, ולא משנה מה יהיה – אני המחליט ואעשה מה שארצה?! באמת פלא שהראשון לציון לא רוצה לשתף איתו פעולה" הוא אומר בציניות.

"הראשון לציון נפגע מהדיבור שלו ומעוד כמה דברים נוראיים. הראשון לציון ראה את הרפורמה והוא מודע לסכנה שעומדת להיות. כבר עכשיו לא הכל טלית שכולה תכלת, ועדיין יש מה לתקן. אבל אחרי הרפורמה הכל יהיה לפי המדד של קח ותן. יהיו מקומות שהמפקח יבוא רק פעם בשבוע", מתריע הרב.

"יש עוד דבר שאיום ונורא שהעיסוק בו לא מופיע ברפורמה, מה קורה אם בעל עסק יחליט להכניס לא כשר לחנות אחרי שקיבל תעודה ומערכת הכשרות תוריד לו אותה, ואח"כ הוא ירצה לחדש את הכשרות?! הרפורמה לא אומרת דבר וחצי דבר לגבי זה ואם כן אין לאותו בעל עסק שום בעיה. דופק אצל החברה השנייה ומכניס תעודה חדשה עם נבלות וטרפות".

ההבדל צועק לשמיים. "היום לא עושים ככה. אתה לא יכול להוריד את התעודה וללכת לכשרות אחרת, ואל תאמר שעושים כאן מונופול כי אם הייתה סנקציה על אדם שלא יכול לקבל כשרות עד לחתימה חדשה, שלא יעשה כלום. תגיד לי אתה אם לא נגיע ככה למאכלות אסורות. אנחנו רואים את האסון מול העיניים".

דיבורו של הרב אוחיון חד וחלק. התותח, כך נראה, מכוון אל עבר המטרה. כשאני שואל אותו אם הרבנים מוכנים למלחמה, הוא מבקש להבהיר. "אנחנו לא צבא. אנחנו רבנים, ורבנים יש להם את הדרך ארץ והמעמד שלהם. יש את המחאה שלנו והחתימות והבעת הדעה, יחד עם הקהילות שלנו. ובכל הקהילות התחילו להבין שיש סכנה נוראה. לא מדובר ברפורמת הפלאפונים – כמו שאמרתי – ואי אפשר לשמוח כאן", אומר הרב, "אלא רק לעשות יום אבל ומספד אם יעבור החוק".

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close