חדשות בארץחרדיםכותרות נוספותכותרת גדולה ראשיתמבזקים

עולו ואתכנשו

כך תיראה הילולת הרשב"י במירון

16 מוקדים, 3 טרמינלים ו-300 שאטלים. מערך היסעים נרחב, תקנות המאפשרות אכיפה, שיטות מדידה חדשניות ויד על הדופק: כך תתנהל הילולת הרשב"י בשנה שלאחר האסון הכבד • פרוייקטור ההילולה, ניצב (בדימוס) צביקי טסלר: "האחריות היא עליי, אבל להתנהגות הציבור יש משמעות"

ההכנות לקראת הילולת הרשב"י הולכות ונשלמות ובעוד ארבעה ימים יפקדו הרבבות את מתחם ציון הרשב"י במירון, שם יעתירו בתפילה על כלל ישראל.

השבוע אף הושלמה משימת פינוי המבנים הלא חוקיים שיועדו לפינוי עד ההילולא, כאשר המבנה האחרון, של ישיבת "אור הרשב"י" נהרס. מדובר במבנה לא חוקי אשר ישב על שטח ציבורי, סיכל את התכנית המפורטת החדשה של מתחם הרשב"י והיה בתחום דרך הכהנים המתוכננת.

ההריסה בוצעה בהתאם לצו בית משפט השלום, ולאחר שנדחה ערעור המחזיקים על ידי בית המשפט המחוזי תוך שאלו קובעים כי יש עניין ציבורי מיוחד להריסת המבנה.

מאז החלה לפעול במתחם התגברה הרשות על חסמים גדולים – משפטיים ומקצועיים, מתוך מטרה אחת: לפנות את המבנים המסוכנים והלא חוקיים שהיו במקום על מנת לאפשר את עבודות הבטיחות והפיתוח שנעשות כעת בהר לקראת ההילולה.

פרסומת

במהלך השנה האחרונה הרסה הרשות 63 מבנים מסוכנים ולא חוקיים שהתפרסו על כיותר מ-4,000 מ"ר באתר. היום, לאחר הריסת המבנה האחרון שיועד להריסה עד להילולה, השלימה הרשות לאכיפה במקרקעין בהצלחה את משימתה.

הריסת המבנים במירון. צילום: רשות האכיפה

לא רק המבנים בשטח ההר ייראו אחרת, אלא כל ארגון ההילולה. בשונה משנים שעברו, השנה לא ניתן להגיע אל ההר בכל עת ובכל שעה, אלא בהתאם לכרטיס הנסיעה המהווה גם אישור שהייה במירון, למשך כארבע שעות.

"מתווה ההילולה השנה, שונה מתמיד. הצל של האסון הנורא בשנה שעברה, מלווה אותנו והמתווה כמובן נקבע בהתאם להמלצות הביניים של ועדת החקירה" אומר הממונה על הילולת הרשב"י במירון, ניצב (בדימוס) צביקי טסלר, בשיחה עם יום ליום. "בתוך ההמלצות יש גם את נושא הגבלת הקהל, שנעשית באמצעות מערכת ויסות המשלבת כרטיסי נסיעה באוטובוס והיתרי שהיה".

לדבריו: "השילוב הזה נועד לוודא שאין יותר משתתפים מאשר הכמות המותרת. לצערנו אנחנו יודעים שיש אנשים שלא רגילים להגבלות הללו ומוצאים את עצמם נפגעים, אבל זו הדרך היחידה שניתן לשלוט בכמות האנשים, כדי לא להגיע למה שהיה בשנים הקודמות. אנחנו הולכים על הקו הדק בין הרצון לחגוג את ההילולה, לבין הצורך לשמור על מגבלות הבטיחות. מטבע הדברים קשה למצוא את הנקודה המדוייקת ויש צדדים לכאן ולכאן".

מי שמפעיל את מערך ההיסעים למירון, אלו כמובן אנשי משרד התחבורה, כמו בכל שנה. "משרד התחבורה מפעיל את מערך ההיסעים למירון בל"ג בעומר מידי שנה. למרות הניסיונות לצייר זאת אחרת, אין הרבה שינויים מהותיים מבחינת ההתנהלות מול הנוסעים" אומר הרב שלמה רוזנשטיין, יועץ למגזר החרדי ליום ליום.

לדבריו: "מעבר לעבודה שנמשכה חודשים, בשל אופי האירוע הגדול והמורכב, השנה מערכת ההזמנה מראש קיבלה שדרוג באמצעות אפשרות להזמנה מהבית, או במכשירים מותאמים הפרושים באלפי עמדות ומהבית, לצד אפשרויות הזמנה מהטלפון. פתיחת רכישת הכרטיסים החלה עשרה ימים קודם ההילולה ונכון לשעה שאנחנו מדברים (יום שני) התבצעו מכירות בהיקף של 65 אלף כרטיסים, כשהמכירה צפויה להימשך עד יומיים קודם להילולה".

מירון
עבודות ההכנה להילולת הרשב"י במירון. צילום: מטה ההסברה

רוזנשטיין מסביר כי "השינוי המרכזי הינו פרישת האירוע על פני שעות רבות יותר, כשהאירוע מתחיל ביום רביעי לפנות בוקר עד שישי בבוקר, עם מספר נקוב של כרטיסים פר שעה, באופן שלא יהיו עומסים בשעות מסויימות, אלא הכל באופן אחיד. כרגע המערכת עובדת ללא תקלות, למעט ל-10 דקות בפתיחת המכירה, בשל בעיית סליקה שסודרה כעבור 10 דקות כאמור". הרב רוזנשטיין ציין שהשנה ישנו שינוי המחייב גם את הבאים מצפת להזמין כרטיס מראש. והסביר מדוע ישנם כרטיסים שטרם שוחררו למכירה: ״אנחנו מוכרים כרטיסים במספר פלטפורמות בו-זמנית ובכדי למנוע מצב של כרטיס שנמכר פעמיים, אנחנו משחררים במנות ובודקים שאין כפילויות״. 

במשרד התחבורה מבהירים כי הם עושים הכל, על מנת שמערך ההיסעים יתפקד כנדרש ומערך קווי שירות של קווי אוטובוסים ישירים למירון יופעלו מ-16 מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ: ירושלים, בני ברק, חיפה, אשדוד, בית שמש, טבריה, נתניה, מודיעין עלית, נתיבות, עפולה, קריית גת, אופקים, אלעד, חצור, רכסים וצפת והישובים הסמוכים למירון במועצה האיזורית מרום הגליל. במשרד התחבורה מדגישים כי בשנה זו גם נוסעים מהערים צפת וטבריה נדרשים ברכישת כרטיסים מוקדמת. במבצע הגדול ישתתפו שבעה מפעילי תחבורה ציבורית: חברת נתיב אקספרס, אגד, סופרבוס, אלקטרה אפיקים, דן בדרום, וחברת קווים. עם זאת, בשונה משנים שעברו, לא ניתן יהיה לנסוע באמצעות הרכבת לכרמיאל.

שינוי נוסף בשנה זו בא יהיה באופן ביצוע ההיסעים בחזרה מהר מירון ליעדים השונים ברחבי הארץ, כלל משתמשי התחבורה הציבורית יופנו לטרמינל 1 שבתחתית ההר לשם ביצוע נסיעה קצרה לחניון פרוד ומשם יבוצעו נסיעות קווי השירות בחזרה ליעדים ברחבי הארץ, מלבד הנסיעה לערים צפת וטבריה שתתבצע ישירות מטרמינל 2 לצפת ומטרמינל 5 לטבריה. יודגש כי כלל המשתתפים באירוע יידרשו להציג את כרטיס הנסיעה ובה השעה הנקובה כפי שהוזמנה על ידם  – גם בנסיעה למירון וגם בנסיעה חזור ממירון.

משרד התחבורה הקצה למעלה מ300 אוטובוסים (שאטלים), עבור המגיעים למתחם הקבר במירון בהסעות הפרטיות וברכב הפרטי. המגיעים בהסעות הפרטיות יופנו לחניונים כחל (אוטבוסים פרטיים) ואליפלט (רכב פרטי), ויסעו משם בשאטל מיוחד למירון כאשר בחזור תבוצע הנסיעה מטרמינל 1א' לחניוני כחל ואליפלט .

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה תפעיל חדר מצב מיוחד בהר מירון, במטרה להעניק מענה מיידי לניהול האירוע בזמן אמת. חדר המצב יאויש בדרג ניהולי של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ובנציגי החברות המפעילות את התחבורה הציבורית, כמו כן מוקדי היציאה של קווי האוטובוסים והטרמינלים השונים יאוישו גם הם בנציגי משרד התחבורה. 

ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מדגישים כי לאור הצורך במימוש ההחלטה על ניטור מספר השוהים בהר, בהנחיית האגף התנועה של משטרת ישראל, כלל האוטובוסים המגיעים למירון יבצעו כניסה לחניוני ויסות בדרכם למירון והמשך הנסיעה לכיוון מירון תתאפשר רק לאחר קבלת אישור שמספר השוהים בהר אינו עולה על מספר השוהים שנקבע על ידי מינהלת ההילולה. הערבות ההדדית של העולים למירון בשנה זו נדרשת אפוא על מנת שלא לעכב את העולים להר מירון בדרכם להילולה בשל התמהמהות של אלו שכבר שוהים בהר מעבר ל4 השעות שנקבעו כטווח הזמן לשהות בהר מירון. 

מפעילי התחבורה הציבורית יתגברו את השירות להר מירון גם בימים שלפני ל"ג בעומר על מנת לאפשר לאלו המבקשים להגיע בימים שלפני ההילולה לתפילה בציונו של הרשב"י.

ההכנות במירון. צילום: מטה ההסברה
המדרגות המובילות לציון הרשב"י במירון, כשברקע ניתן לראות את העבודות לקראת ההילולא. צילום: מטה ההסברה

הממונה על ההילולא ניצב (בדימוס) טסלר לשמועות על מכירות מוקדמות עבור חצרות חסידיות שונות. "על פי הנהלים, עד 15% מכלל הכרטיסים מוקצים לכלל הקהילות שיש להן מסורת של הדלקה בהר. מעבר לכך, כל הכרטיסים נמכרים באמצעים שפורסמו".

הפרוייקטור טסלר התייחס גם לסוגיית התנהלות הציבור והאכיפה על ההר: "השבוע אושרו התקנות שיאפשרו את האכיפה, אבל הכוונה שלנו ליצור הסברה ולא להגיע לאכיפה. האחריות היא עליי, על מארגני האירוע ועל מהנדסי הבטיחות, אבל להתנהגות הציבור יש משמעות. מתחילת הדרך אנחנו בקשר עם כל הקהילות והחסידויות, כולל חסידויות הנחשבות לשמרניות יותר, מתוך כוונה לדבר ולא להיפגש רק על ההר. הפגישות נערכו בניסיון להבין ולשמוע את הדרישות מבלי להתפשר על המתווה ועל כללי הבטיחות".

"חשוב לי להדגיש שאנחנו לא רוצים להגיע לאכיפה, אבל יש דרך לאכוף. כל אדם חייב לשאת עליו את הכרטיס, המהווה אישור שהייה בהר, על מנת שנוכל לבדוק. על פי הבדיקות שערכנו, בכל השנים שעברו משך השהייה לאדם, כשהייתה חלוקת מזון, הדלקות נוספות ומוקדי משיכה אחרים, היה כ-4 שעות. השנה, על אף שאין הדלקות ואין חלוקת מזון, השארנו את הזמן הממוצע כפי שהיה. בכוונתנו לבצע הסברה גם באמצעות פליירים, מסכים ושלטים ואם נצטרך אז גם נכרוז. בהיעדר ברירה, נפעיל את האכיפה או חסימת אוטובוסים נוספים".

טסלר אף ציין כי לצד ההסברה, במשטרה נערכים גם לשמירת הסדר מול גורמים שעשויים שלא לקבל את המתווה, "אני יודע שהם מיעוט שבמיעוט, אבל ההיערכות של המשטרה היא טובה. לא נאפשר עלייה רגלית ללא כרטיסים, כמות השוטרים והסדרנים תהיה גדולה משנים שעברו וכך גם התקציב גדל פי שלושה. אנחנו עושים כל מאמץ שלא נזדקק לכך, אבל להתנהלות הציבור יש משמעות".

כשטסלר מדבר על גורמי שוליים, הוא יודע בדיוק על מה לדבר. כך למשל דקות אחדות לפני הירידה לדפוס, הגיעו קומץ קיצונים אל מתחם הציון והחלו בהתפרעויות אלימות שכללו פגיעה ברמקולים שנבנו באתר, לצד ניסיונות להרוס את התשתיות החדשות שנבנו לקראת ההילולה, תוך כדי הפרעה לציבור המתפללים שנכח במקום.

בנוסף, הצעירים התנגדו בכוח להוראות השוטרים, קראו קריאות נאצה לעברם, ירקו לכיוונם וסירבו לעזוב את המקום על אף הוראת המשטרה, שלא נותרה לה ברירה מלבד לבצע שורת מעצרים.

השר לשירותי דת מתן כהנא מקבל סקירה לקראת ההילולא, ממנכ"ל המקומות הקדושים יוסי שווינגר

סוגיית האכיפה בהר בל"ג בעומר, לא הייתה קלה כלל. במשך זמן רב ניסה השר לשירותי דת מתן כהנא להעביר בחקיקה את האפשרות לאכיפה ועוד, אולם בשל המצב הקואליציוני הרעוע הבינו במשרד כי חקיקה לא תוכל לעבור, מה שהוביל את השר לחתום על תקנות, שאושרו השבוע בוועדת ביטחון הפנים של הכנסת.

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ מירב בן ארי כי מביקור במקום, היא עדיין לא מצליחה להבין איך ההר הזה היה בטוח בעבר, כנראה שהיו הרבה ניסים ולצערי, האירוע של שנה שעברה היה בלתי נמנע. עלינו כמדינה לעשות הכל כדי לתקן ולהבטיח את שלום המבקרים במקום. "אני שומעת את הביקורות לגבי הגבלת כניסת חרדים וכו' ומדובר בקשקוש. אין קשר לאופי האוכלוסייה. במקום להבין את גודל השעה ולהתגייס, חבל שבגלל אילוצים פוליטיים אנחנו מביאים תקנות ולא הצעת חקיקה ראשית. ללא התקנות ידי כל הגורמים יהיו קצרות מלטפל ומטרתן לתת את הכלים לכל הגורמים להתחיל לעבוד במסגרת חוקית".

התקנות שאושרו נועדו ליישם את החלטות ועדת החקירה לאסון מירון שהתקבלו בדו"ח המלצות הביניים להיערכות להילולה הצפויה להתקיים בעוד כשבועיים. החלטות, שנועדו להבטיח את שלומם של המשתתפים בהיבטים שונים, ביניהם: מניעת צפיפות מסכנת חיים ודליקות. יש לציין, כי חוק הבטיחות במקומות ציבוריים קובע עונש מאסר של שלושה חודשים וקנס למי שיפר את ההוראות בזמן אירועי ההילולה שהוגדרה לתקופה של שלושה ימים (רביעי, חמישי ושישי) ויפעל ללא אישור והיתרים כנדרש.  התקנות קובעות את גבולות מתחם ההילולה, הגעה באמצעות כרטיסי נסיעה והיתרי שהייה ייעודיים, כאשר זמן השהייה במתחם ההילולה לא יעלה על כ- 16,000 אלף נושאי היתרים בו בזמן ולזמן מוגבל. איסור על ארגון אירועים ללא היתר והדלקות שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי היחידי שאושר.

במהלך הדיון השתתף גם מוני מעתוק, מנכ"ל המשרד לשירותי דת, שחשף כי המשרד משקיע השנה 59 מיליון ש"ח באירוע כאשר לשם השוואה בשנה הקודמת תוקצבה ההילולה ב- 15 מיליון ש"ח בלבד ופונו כ 70 מבנים לא חוקיים מההר.

אסון מירון
קברם הטרי של משה בן שלום והנער ידידיה משה חיות ז"ל, שנהרגו באסון מירון, בבית העלמין סגולה

מבצע מירון השנה לא יהיה כמו בכל שנה ואת זה יודעים כולם, אבל האתגרים בו הם רבים. אחד האתגרים המרכזיים הוא הצורך להימנע ממראות שיביאו לחילול השם בעת פינוי המתפללים לאחר 4 שעות שהייה.

בשונה משנים עברו, השנה מתחם מירון יהיה ריק מתמיד. אהלי הכנסת אורחים יהיו סמוכים לחניונים ובכניסה ליישוב עצמו, אך לאורך כל מעלה ההר, תותר רק הכנסת שתייה. לא יתקיימו אירועים ולא חגיגות במעלה ההר, כך שארבע שעות שהיה הן די והותר, אבל למרות הכל, במטה ההסברה של ההילולא, נערכים גם על קרב בדעת הקהל ומי שיוצא לעזרם הם גדולי הדור מכל העדות והחוגים, שקוראים לשומעי לקחם, להיזהר שלא לשהות ביום ההילולה מעבר לארבע שעות במירון.

כך למשל מרן הגר"מ מאזוז קרא בשיעורו השבועי: "יש להיזהר השנה, נלמד לקח משנה שעברה. לא ללכת בל"ג בעומר, בזמן בדיוק. אנשים נלחצים, נדחקים ונחסמים. מה שקרה בשנה שעברה, עבר כל דמיון. 45 הרוגים… לא חייבים ללכת בל"ג בעומר, אפשר ללכת שבוע לפני כן, שבוע לאחר מכן וגם ההולכים יזהרו לא לעבור את ה-4 שעות" קרא ראש הישיבה.

גם רבה של בני ברק וראש ישיבת 'אור אליצור', הגאון רבי מסעוד בן שמעון אמר דברים דומים השבוע. "צריך לזכור דבר אחד: ריבוי התפילות זה דבר טוב, אבל כאשר זה נגרם עם עבירה, כלומר, אם ריבוי התפילה, יגרום צער לאיזה שהוא יהודי שלא יוכל לבוא ולהשתתף, מכיוון שעבר את הזמן שנקבע, הרי שזו מצווה הבאה בעבירה, ואם כך חלילה התפילה לא צריכה להתקבל".

אפילו בקרב הציבור הליטאי, שרובו אינו עולה להר במירון, יצאה קריאה דומה. הגרי"א דינר, רב מרכז בני ברק ומהפוסקים הבולטים בה עורר על הצורך לקצר את השהייה בהר בהתאם למתווה: "אנחנו עומדים כמה ימים לפני ל"ג בעומר, יום ההילולא של רשב"י וכל אחד רוצה לקחת רוחניות כמה שאפשר באותו היום. שמעתי מבעל שבט הלוי זצ"ל הגר"ש וואזנר זיע"א שהחסידים שהיו בישיבת חכמי לובלין באותם ימים, היו יושבים בחדר שיעורים וחוזרים על המימרות של רבי שמעון בר יוחאי".

הגרי"א דינר אף ציטט בעניין זה את דברי מרן הגרא"מ שך זצ"ל ויבדלחט"א מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א: "זה הקשר הכי טוב עם רשב"י. מרן הרב שך היה אומר לנו תמיד: אדרבא, רוצים קשר עם רשב"י? הכי טוב לשבת ללמוד בגמרא, כל מקום שיש מימרא בשם ר' שמעון, זה רשב"י. כששפתותיו דובבות בקבר, אז מקבלים הכל. גם מרן ראש הישיבה רבי גרשון אדלשטיין, אומר לשבת ללמוד ובכך שואבים רוחניות בצורה הכי טובה".

עם זאת, הבהיר הגרי"א דינר כי "מי שבכל זאת רוצה ללכת, צריך לדעת שבשנה שעברה היה מה שהיה ולכן חייבים לשמור על ההוראות של הסדרנים, ולשמור על השעות שמותר לשהות שם. לשמור על הסדר, והשם יעשה שבזכות זה יתקבלו כל התפילות וישועת השם כהרף עין".

במהלך השבוע שעוד נותר עד להילולא, רבנים נוספים, דיינים ומו"צים מכל העדות והחוגים, לצד בני משפחות קרבנות האסון בשנה שעברה, צפויים לצאת בקריאה דומה לכל שדרות הציבור, בניסיון להשפיע על דעת הקהל ולהטמיע בהם את הצורך להישמע להוראות מארגני ההילולה.

האסוןן שלא יישכח. גופותיהם של ההרוגים באסון מירון ממתינים לפינויים. צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

מי שעומדים מאחורי מערך ההסברה, הם אנשי היח"צ אבי בלומנטל ומני חדד, המנהלים במקביל את מטה ההסברה החרדי של משרד הבריאות וניהלו בהצלחה רבה את ההסברה בנוגע לקורונה וכעת גם במאבק על הפוליו.

"זו לא מלאכה פשוטה" אומר בלומנטל ליום ליום, "דבר ראשון היינו צריכים ללמד את הציבור את כל הכללים החדשים, בשלב השני התמקדנו בהסברה של אופן רכישת הכרטיסים ועכשיו אנחנו מתמקדים בשלב של ההתנהגות. המשימה של הפרויקטור הייתה לאזן בין כל אותן מסורות חשובת שהשתמרו במשך השנים לבין הרצון לשמור על שלום ובטיחות הציבור. כל נושא המזון למשל ועדת החקירה מצאה אותו בעייתי – יש מזון אבל לא בתוך המתחם, אלא בחניונים ובמקומות אחרים, כנ"ל הטישים שיצאו למתחם בני עקיבא ועוד. המטרה שלנו היא להביא לידיעת הציבור את המסר שכל אדם שרוצה לעלות למירון יכול לעלות, אבל צריך לעשות את זה בהתאם להנחיות ולתקנות".

"האסון של השנה שעברה עדיין צורב בנו" אומר גם חדד ליום ליום, "ודווקא בשביל זה, הציבור צריך להבין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. אבל אם בתחילה דיברו על הילולא בהשתתפות של 20,000 איש בלבד, עכשיו אנחנו כבר מדברים על הילולא בגודל רגיל כמו בכל שנה.

"כרטיסי ההשתתפות בשעות המבוקשות, אמנם נחטפו זה מכבר, אבל מערך ההיסעים פעיל כבר מיום רביעי לפנות בוקר ועד ליום שישי. כך שניתן יהיה להגיע ברוגע, להתפלל ולחזור לשלום הביתה".

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close