חוץ ומדיניכותרות נוספותמבזקים

100 ימי לחימה

האם מלחמת רוסיה-אוקראינה לקראת הכרעה?

כמעט מאה ימים חלפו מאז הפלישה של רוסיה לאוקראינה, אך עד כה ללא הכרעה • בימים האחרונים ניכרת התקדמות של ממש של הכוחות הרוסים, אחרי תקופת התבוססות קשה • לראשונה מאז פרוץ המלחמה, נשיא אוקראינה יצא מקייב וביקר בתחומי הערים המופגזות • וגם: האם פוטין חי או מת?

כמעט מאה ימים חלפו מאז הפלישה של רוסיה לאוקראינה, אך עד כה ללא הכרעה. עם זאת, בימים האחרונים ניכרת התקדמות של ממש של הכוחות הרוסים, אחרי תקופת התבוססות קשה. מנגד, בצבא האוקראיני חוזרים לכבוש חלק מהשטחים מידי הרוסים והמלחמה לא נראית לקראת סיום.

"הצבא שלנו מפגין גבורה קיצונית, למרות העובדה שלרוסיה יש יתרון משמעותי בכוח ובנשק". אמר נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי על הסקנציות החדשות שהטילו במערב על רוסיה ועל ההבטחות החדשות בנוגע לציוד צבאי נוסף לאוקראינה.

המטה הכללי של צבא אוקראינה עדכן שכוחותיו ממשיכים להילחם בצבא רוסיה, שתוקף בעיר סייביירודונצק שבמחוז לוהנסק שבחבל דונבאס במדינה. "באמצעות שימוש בארטילריה הכוחות הרוסים ביצעו פעולות תקיפה באזור העיר", נכתב בפוסט שפרסם הצבא. בסוף השבוע הגבירה רוסיה את המתקפה שלה על האזור, ולטענתה היא כבר הצליחה לכבוש את העיר הסמוכה לימאן, מרכז תחבורתי חשוב שעשוי להקל על כוחותיה את כיבושם של שטחים נוספים. "הרוסים מבצעים תקיפות באמצעות שימוש בארטילריה והלחימה נמשכת", מסרו במטה הכללי.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס לקרבות על סברודונייצק ואמר כי המצב ביזור קשה מאוד. בנוסף זלנסקי הבטיח בנאומו כי מדינתו "תיקח בחזרה את הכול" מרוסיה. הוא התייחס ללחימה המתמשכת במדינה ואמר: "במונחים של אספקת נשק, בכל יום אנחנו מתקרבים לניצחון על האויב שלנו". זלנסקי התייחס גם גינה את ההתקפות הרוסיות בשטח אוקראינה ואמר כי הפעולות הללו "יזכירו לעולם שצריך להכיר ברוסיה בתור מדינת טרור, מדינה שנותנת חסות לטרור".

פרסומת

בתוך כך, באוקראינה נחשפים ממדי הזוועה. דובר עיריית מריופול אמר בשבוע שעבר כי במהלך חיפושים נמצאו במרתף בניין בפרברי העיר 200 גופות במצב ריקבון מתקדם. דובר העירייה טען כי בזמן הכיבוש הרוסי בעיר סירבו אזרחי מריופול לסייע בפינוי הגופות. לכן, החליטו הרוסים להסתירם בתוך המרתף.

הגופות נמצאו לאחר שבוצע ניקיון שברחוב וההריסות החלו להתפנות – מה שהביא להתפרצות ריח צחנה רע. כעבור זמן מה נמצאו הגופות הרבות. עד לפינוי הגופות לקראת זיהוי, בעירייה פינו חדר באיזור תחנת המטרו שם יהיה חדר מתים מאולתר עד לפינויים הסופי ועד הקבורה.

הנשיא זלנסקי בביקור בחרקוב

ביום ראשון השבוע, לראשונה מאז פריצת המלחמה, ביקר הנשיא האוקראיני בעיר חרקוב שבמזרח אוקראינה, העיר שנחשבת לשנייה בגודלה במדינה, והופגזה קשות כבר בימיה הראשונים של המלחמה, בידי צבא רוסיה.

זלנסקי בחן את הנזקים הכבדים בעיר וביקר בעמדות הקדמיות של הצבא, שם קיבל עדכונים מהמפקדים והעניק מדליות ללוחמים. "אני חש גאווה חסרת גבולות במגינים שלנו. בכל יום הם מסכנים את חייהם, נלחמים למען חירות לאוקראינה", אמר זלנסקי. הוא ציין כי 2,229 מבנים נהרסו בחרקיב ובסביבתה. "אנחנו נשקם את חרקיב ונבנה הכל מחדש. נמלא אותה בחיים חדשים", הבטיח. במהלך ביקורו הודה זלנסקי לחיילים במקום על עבודתם "אתם מצילים את החיים שלכם עבור אוקראינה", אמר, וביקש מהם לשמור על עצמם.

בתום הסיור, יחד עם אנשי צבא, הודיע זלנסקי כי הוא מפטר את ראש שירותי הביטחון בעיר, לאחר שלטענתו הלה "לא עמל מספיק על הגנת העיר". בנוסף, אמר זלנסקי בבסרטון וידאו שפרסם, כי העיר ספגה נזק גדול מאוד מהרוסים. לדבריו, בנייני המגורים בחלקים בעיר "שחורים והרוסים", כתוצאה מהפגזות הארטילריה של רוסיה.

בתוך כך, אתמול (רביעי) ראש העיר חרקוב מר איגור טרחוב הגיע לביקור מיוחד וראשון מאז פרוץ המלחמה בבית הכנסת הגדול של העיר (שהינו הגדול ביותר באוקראינה והשני בגודלו באירופה).

הוא פגש את עשרות הפליטים היהודים שמצאו מקום מקלט במרתף בית הכנסת מאז פרצה המלחמה וביקש לקבל ולברך באופן אישי את פניו של רב העיר ושליח חב"ד הרב משה מוסקוביץ', ולהודות על העזרה הרבה לתושבי העיר בכלל ולתושביה היהודים בפרט. כזכור, הרב מוסקוביץ' חזר לחרקוב בשבוע שעבר.

מר טרחוב התרשם מאד מהפעילות ההומניטרית הכוללת שליחת חבילות סיוע ליהודי העיר בכל שלשת חודשי המלחמה והתרשם מערכות המזון שארגנה הקהילה בעזרת "הפדרציה היהודית באוקראינה", שהגיעו לעיר לקראת חג השבועות ויחולקו לתושביה היהודיים. עשרות אלפי ערכות זהות נשלחו בידי הפדרציה לכל רחבי אוקראינה.

ראש העיר דיבר גם באופן אישי עם עובדי ומתנדבי בית הכנסת, הטבחים, הנהגים והמזכירות, שעבדו ועובדים ימים ולילות למען הצלת חיי התושבים – כולל בתקופות הקשות בתחילת המלחמה, כשחרקוב הייתה מופגזת ללא הפוגה.

הרב מוסקוביץ', מתפללי בית הכנסת ועשרות הפליטים המתגוררים במתחם התרגשו מאוד מהעובדה שראש העיר הגיע לבית הכנסת למרות לוח הזמנים הצפוף שלו עקב המלחמה, הודו לו בחום והביעו תקווה לסיומה של המלחמה בקרוב

ראש העיר חרקוב מבקר בבית הכנסת. צילום: הפדרציה היהודית

במקביל, באוקראינה מדווחים כי צבאם זקוק בדחיפות למערכת שיגור רקטות מתוצרת אמריקאית כדי לבלום את ההתקדמות הרוסית בדונבאס. בדיווח צוין כי מדובר במערכות שיוכלו לפגוע בעמדות ירי רוסיות, בסיסים צבאיים ובקווי אספקה שנמצאים במרחק של עד 300 ק"מ. ראש הצבא האוקראיני ואלרי זלוז'ני הדגיש: "אנחנו זקוקים מאוד לנשר שיאפשר לנו לחתור למגע עם האויב גם במרחקים ארוכים".

במדינה המדממת, פנו בתקופה האחרונה מספר פעמים לגורמים במדינות המערב וביקשו את עזרתן בכל הנוגע לציוד צבאי, לאחר שציוד רב של הצבא האוקראיני יצא מכלל שימוש.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי מדינתו תספק לאוקראינה מערכות טילים מתקדמות ותחמושת נוספת לצורך מלחמתה ברוסיה. ביידן הכריז על חבילת משלוחי נשק חדשה לאוקראינה, שתכלול מערכות ארטילריה רקטית ניידות ומדויקות. "ארה"ב תעמוד לצד שותפינו האוקראיניים ותמשיך לספק לאוקראינה את הנשקים והציוד לו היא זקוקה כדי להגן על עצמה", כתב ביידן בהצהרה מטעם הבית הלבן.

ביידן הוסיף ואמר כי "ארצות הברית אינה מעודדת את אוקראינה לתקוף מעבר לגבולותיה". האמירה הזו מגיעה על רקע התקיפות האחרונות של אזורים בתחומי רוסיה, הסמוכים לגבול, על ידי הכוחות האוקראינים. תקיפות שהובילו להרס רב ולפציעת התושבים במקום.

מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר אף הוא כי אוקראינה הבטיחה לארצות הברית שהיא לא תשתמש במערכות הנשק שהיא תקבל נגד מטרות רוסיות. "יש קשר אמון חזק בין אוקראינה וארצות הברית", הוסיף מזכיר המדינה.

בפולין דווח השבוע כי הממשלה העבירה 18 תותחי הוביצר 155 מ"מ מתקדמים, בעלי טווח מקסימלי של 40 ק"מ, ובנוסף היא מאמנת 100 תותחנים אוקראינים כדי לתפעל את המערכות. בכל הנוגע לציוד הצבאי, פולין נחשבת לאחת התורמות העיקריות של הצבא האוקראיני.

גם קנצלר גרמניה אולף שולץ הודיע שממשלתו תספק לאוקראינה את מערכת ההגנה האווירית IRIS-T , שאותה כינה "מערכת ההגנה האווירית המודרנית ביותר שיש לנו להציע". בנאום שנשיא בפני הפרלמנט הגרמני הוסיף הקנצלר כי המערכת "תאפשר לאוקראינה להגן על עיר שלמה מפני התקפות אוויר רוסיות".

שרת החוץ הגרמנית אלנה ברבוק אמרה כי רוסיה אימצה אסטרטגיה של השטחת יישובים ממרחק בטוח באזור העיר דונבאס שבאוקראינה. המהלך מדגיש את החשיבות של משלוחי הנשק ההגנתיים לקייב, לפי ברבוק. היא הוסיפה כי על ברלין לשלוח כלי ארטילריה, רחפנים ומערכות הגנה אווירית נוספות כדי לסייע לקייב להגן על עצמה. בנאום בפרלמנט הגרמני, אמרה שרת החוץ כי רוסיה נלחמת כדי "לרוקן ולהרוס את הציוויליזציה" במזרח אוקראינה.

זמן קצר לאחר פרסום ההחלטה האמריקנית, סוכנות הידיעות אינטרפקס דיווחה שמשרד ההגנה הרוסי אמר כי הכוחות הגרעיניים של רוסיה מקיימים תרגילים במחוז איוואנובו, צפונית מזרחית למוסקבה. על פי הדיווח, כ-1,000 אנשי שירות התאמנו בתמרונים אינטנסיביים תוך שימוש ביותר מ-100 כלי רכב, כולל משגרי טילים בליסטיים בין-יבשתיים של Yars.

סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, הגיב על החלטת ארצות הברית לספק מערכות טילים ותחמושת מתקדמות לאוקרינה וכינה אותה "שלילית ביותר". כמו כן, נטען מטעם המדינה כי ההחלטה תגביר את הסיכון לעימות ישיר. "זו עובדה מוגמרת כי ארה"ב, העומדת בראש של קבוצת מדינות, עסוקה בהזרמת נשק מאסיבי ומכוון למשטר בקייב", הוסיף סגן השר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: הבית הלבן

על רקע הימשכות הלחימה באוקראינה, גוברות הקריאות ברוסיה, לעצור את הלחימה המיותרת. דיפלומט שמכהן בנציגות הרוסית במוסדות האו"ם בג'נבה הודיע על התפטרותו, כמחאה על הפלישה של ולדימיר פוטין לאוקראינה. "מה שהממשלה שלי עושה עכשיו זה בלתי נסבל", כתב במכתב ההתפטרות, ומחה על "המלחמה התוקפנית שבה פתח פוטין נגד אוקראינה, ולמעשה נגד כל העולם המערבי". מדובר בהתפטרות פוליטית נדירה של גורם רוסי בעקבות המלחמה.

בוריס בונדרייב שימש כיועץ בנציגות הרוסית בז'נבה מאז 2019 והגדיר עצמו כווטרן של משרד החוץ הרוסי. "במשך עשרים שנות הקריירה הדיפלומטית שלי הייתי עד לשינויים משמעותיים במדיניות החוץ שלנו, אך מעולם לא התביישתי כל כך בארצי כפי שהתביישתי ב-24 בפברואר השנה", כתב בונדרייב בהודעה ששלח היום לדיפלומטים אחרים העובדים בז'נבה, בהתייחסו ליום בו צבא רוסיה פלש לאוקראינה בהוראת הנשיא ולדימיר פוטין.

"המלחמה האגרסיבית שפתח פוטין נגד אוקראינה, ולמעשה נגד העולם המערבי כולו, אינה רק פשע נגד העם האוקראיני. ייתכן כי מדובר גם בפשע הרציני ביותר נגד העם הרוסי", הוסיף בונדרייב. בשיחה עמו סיפר כי הוא שלח את מכתבו ליותר מעשרה קולגות, והגיש את התפטרותו מוקדם יותר הבוקר.

בראיון ל-BBC אמר בונדרייב: "אני מתנגד בתוקף למה שהממשלה שלי עושה עכשיו, ועשתה לפחות מאז פברואר. אני כבר לא רוצה להיות קשור לדבר הזה". בונדרייב אמר שמאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, התפטרותו הייתה רק שאלה של זמן. "לא ראיתי שום אלטרנטיבה", טען. כשנשאל אם הוא מאמין שמוסקבה תתייחס אליו כבוגד הוא ענה: "אני חושב שהם כבר מגדירים אותי ככזה".

בונדרייב לא לבד, ועוד ועוד קולות ברוסיה קוראים להפסקת הלחימה המיותרת. כך למשל ולנטין יומשב, חתנו של נשיא רוסיה לשעבר בוריס ילצין, התפטר מתפקידו הנוכחי כיועץ שכר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. גם יומשב תלה זאת בלחימה והבהיר כי הוא אינו מוכן לשרת עוד בארצו, במצב שכזה.

לוחמים אוקראינים בשדה הקרב. צילום: משמר הגבול האוקראיני

שאלת השאלות ברוסיה, היא בנוגע למצבו הרפואי של הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין. לאורך החודשים האחרונים עלו טענות שלא אומתו באופן רשמי באשר למצבו הבריאותי של נשיא רוסיה פוטין, אולם אף אחד מהם לא קיבל אישור רשמי.

אתר החדשות הבריטי 'דיילי סטאר' דיווח כי משיחה עם גורמי ביון עולמיים מטעם בריטניה, עולה כי ייתכן ונשיא רוסיה פוטין מת ממחלה קשה והוחלף בידי כפיל.

לטענת הגורמים, מדובר בסוד שידוע רק למעטים המקורבים לקרמלין, והסיבה להסתרת מותו של פוטין הוא חשש מהתפוררות צמרת השלטון וביטול המלחמה באוקראינה. עוד אמר הגורם לכלי התקשורת הבריטי כי בקרמלין נערכו לנפילת נשיא רוסיה פוטין וביקשו ממנו בימיו האחרונים להקליט מראש נאומים.

יחד עם זאת, גורם המודיעין סייג ואמר וייתכן כי פוטין חי אך חולה מאוד – ובכל אופן כנראה השתמשו בכפיל בשל מצבו הבריאותי – אם לא בשל מותו. עוד אמר הגורם כי "פוטין וודאי חולה מאוד וכשהוא ימות מותו יישמר בסוד במשך שבועות, אם לא חודשים ארוכים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. צילום: הקרמלין

חברת הכנסת לשעבר ופרשנית לענייני רוסיה, נינו אבסדזה, התייחסה לדיווח בשם גורמי ביון בריטים ואמרה: "אנחנו לא יודעים אם זה נכון, ותאמינו לי שאנחנו לא נדע עוד זמן מה". לדבריה, "אם לא הייתה עכשיו מלחמה הסיטואציה הייתה אחרת. זו המלחמה הכי מצולמת בעולם, ויש בה הכי הרבה ערפל קרב. זה יכול להיות חלק ממלחמת הפרופגנדה, אבל מה שמעניין הוא שהפרסומים הללו על מצב בריאותו הבעייתי של פוטין התחילו לעלות כבר מזמן, הרבה לפני המלחמה".

אבסדזה הוסיפה וציינה: "אני אגיד לכם יותר מזה, באתרי האופוזיציה של רוסיה כבר לא חודש ולא שנה כותבים שזה לא פוטין אלא הכפיל שלו. זאת אומרת, שזה לא סיפור שנולד היום".

לטענתה, למרות שהדיווחים של המודיעין הבריטי הסתברו כמדויקים ותמיד נחשבו כמקור אמין, ישנו סיכוי לא מבוטל שהם טועים. "הפעם האחרונה שמישהו ראה את מנהיג רוסיה הייתה ביום הניצחון על גרמניה הנאצית", אמרה. "אנחנו עדיין לא יכולים לדעת, זו רק שאלה של זמן. מכוון שהזמן רץ מהר במאה ה־21 זה יכול לקרות די מהר".

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close