היום בכותרותחדשותחוץ ומדיניכותרות נוספותמבזקים

הקהילה היהודית בפורטו: רודפים את יהודי פורטוגל

שיא הקהילה היהודית בפורטו, גבריאל סנדרוביץ: ״זוהי המתקפה הגדולה ביותר במאה ה-21 כנגד קהילה יהודית באירופה. אנחנו מאוכזבים מכך שאף ארגון יהודי לא מצא לנכון לעמוד לצידנו"

שלושה חודשים וחצי לאחר המעצר המביש של רב הקהילה היהודית בפורטו, דניאל ליטבק, וההאשמות החמורות בסיוע לאוליגרך הרוסי, רומן אברמוביץ׳, בקבלת דרכון פורטוגלי שלא כדין ובמעילה בכספי הקהילה שהתקבלו במסגרת הגשת בקשות לדרכון פורטוגלי, משיבה הקהילה היהודית בפורטו לפרלמנט הפורטוגלי ומאשימה את המדינה ברדיפת יהודים ובאנטישמיות.

בעקבות הפרשייה והמעצר בחרה הקהילה היהודית בפורטו להפסיק את שיתוף הפעולה עם המדינה בכל הנוגע לאישור מועמדים לקבלת אזרחות פורטוגלית מהמדינה. בסוף השבוע האחרון הגישה הקהילה היהודית בפורטו את תשובתה לפרלמנט לכוונת המדינה לבטל את חוק הלאום משנת 2015, המאפשר לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית, ומעלה שם טענות חמורות לרדיפה אנטישמית ולסגנון פעולה המזכיר את האינקוויזיציה הספרדית במאה ה-15.

״זוהי המתקפה הגדולה ביותר כנגד קהילה יהודית במאה ה-21 והוא מבוצע כנגד הקהילה היהודית החזקה ביותר באירופה כיום. הקהילה היהודית בפורטו מובילה בין הקהילות היהודיות הפועלות באירופה בכל הנוגע להתחדשות דתית, תרבותית, חינוכית ומאבק באנטישמיות. בכל שנה, 40 אלף תלמידים צעירים מבקרים במוסדות התרבות של הקהילה היהודית בפורטו – בית הכנסת, מוזיאון השואה והמוזיאון היהודי״, אמר היום נשיא הקהילה היהודית בפורטו, גבריאל סנדרוביץ׳.

״הקהילה היהודית בפורטו מאוכזבת מהיעדרה של סולידריות בין הארגונים היהודים הפועלים בעולם כיום, בייחוד אלה שהיו שותפים שלנו במהלך העשור האחרון. כולם נאלמו דום כתוצאה מתביעה משפטית חסרת שחר שהגו נציגי ממשל ועיתונאים על בסיס הודעות אנונימיות. אפילו שגרירות ישראל בפורטוגל, שפעילותה התרבותית נתמכה על ידי הקהילה היהודית בפורטו במאות אלפי יורו במהלך השנים האחרונות, לא השמיעה אף מילה או הודעת תמיכה בקהילה״, הוסיף סנדרוביץ׳.

פרסומת

החוק הספרדי, כפי שהוא מכונה בפורטוגל, הינו תוצאה של עבודת הממשלה הנוכחית שפעלה במהלך השנים 2013 ו-2015 במטרה לחבר מחדש את פורטוגל עם הפזורה היהודית שמקורה בספרד וסופה באינקוויזיציה וגירוש יהדות ספרד ופורטוגל. חוק הלאום נוגע ליותר ממיליון בני אדם שיכלו להפיק תועלת מהזכות הזו, זאת בספירה של המשפחות המסורתיות של הקהילות הספרדיות שחיו בצפון אפריקה ובמה שהיה האימפריה העות׳מאנית. מאז כניסת החוק לתוקפו חלפו 7 שנים ורק כ-10% מהזכאים הגישו בקשה לאזרחות וכ-5% קיבלו אותה.

בתשובה שהגישו נציגי הקהילה היהודית בפורטו לפרלמנט בדבר הכוונה לבטל אל החוק הספרדי נאמר כי ״החל משנת 2020, החל מסע הכפשות חמור כנגד חקיקה זו וכנגד הקהילה היהודית בפורטוגל בכלל. אנשי ממשל שונים טענו כי ״המועמדים לקבלת אזרחות מחפשים דרכוני נוחות״, ש״יש עשרות מיליוני מועמדים״, ש״למועמדים ספרדים יש ילדים ובני זוג״ , וטענה כי האזרחות ניתנת בקלות יחסית ובעבור תשלום שהולך לעורכי דין, גינאולוגים ולקהילות היהודיות בפורטוגל״, נכתב בתשובה.

נציגי הקהילה היהודית בפורטו אומרים היום כי בעשור האחרון, במקביל לפריחת הקהילות היהודיות בפורטוגל ובפורטו בפרט, נרשמה עלייה באירועים האנטישמיים כלפי חברי הקהילה המקומיים. במהלך העשור האחרון הפכה פורטו מעיר בה תריסרים בודדים של חברי קהילה יהודית, לקהילה תוססת בת 700 חברים. במקביל, נפתחו מרכזים לצעירים יהודים, מסעדות, חנויות ומפעלים כשרים, הוקם מוזיאון יהודי, מרכז חב״ד הגדול ביותר באירופה, הוקם מוזיאון שואה ובית קולנוע יהודי ואף הופקו שלושה סרטים עלילתיים באורך מלא, המספרים את סיפורה של יהדות ספרד ופורטוגל (״ספרד״, ״1618״ ו- ״לוז דה יהודה״).

במסגרת מאבקה באנטישמיות הגואה בפורטוגל, באירופה ובכלל, מתגאה הקהילה היהודית בפורטו ״בסיוע כספי לעניים, לחולים ולמבוגרים, לבתי החולים, לכוללים, לבתי כנסת ברחבי העולם, לארוחות שבת בקהילות יהודיות ב-14 ערים שונות, לבניית מיקוואות, בתי ספר ובתי קברות בירושלים, באשדוד, במוסקבה ובבנקוק, לבנק מזון במספר מדינות, לסיוע למדינות מוכות אסון באפריקה ובאסיה, לכל הפרויקטים של קרן היסוד בישראל ואף לפרויקט יהודי-מוסלמי שמטרתו קירוב לבבות״.

״המשטרה פלשה לבית הכנסת כדורי כאילו היה מדובר בבית בושת ומיהרה לבתיהם של סגנית נשיא הקהילה, נכדתו של קפטן בארוס בסטוס, מייסד הקהילה היהודית בפורטו, בחיפוש אחר שקים של מזומן. סגנית נשיא הקהילה שבילתה את חייה בלטהר את שמו של סבה, שבשנות ה- 30׳ למאה הקודמת נרדף על ידי השלטונות הפורטוגליים והואשם אף הוא באמצעות הודעות אנונימיות לרשויות על פעילותו להשבת המארנוס אל חיק היהדות, מצאה את עצמה נרדפת כשם שסבה נרדף, רק בשל יהדותה״.

עוד נכתב בתשובה לפרלמנט כי ״הרב הראשי של הקהילה היהודית בפורטו עוכב לחקירה, חופש התנועה שלו הוגבל והוא הושפל בפני העולם כולו בשל האשמות כוזבות של גורמים אנונימיים. האשמות שהועלו נגדו היו כי הסמיך את איש העסקים הישראלי-צרפתי, פטריק דרהי, אשר הוסמך למעשה על ידי הקהילה היהודית בליסבון, כי הסמיך את האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ׳, שהוסמך למעשה על ידי הרבנות הראשית ברוסיה, כי השחית את הרישום לאזרחות פורטוגלית – הליך שלמיטב ידיעתנו לרב הראשי אין כל ידע בו, כי מעל בכספי האגרה המשולמים על ידי המבקשים אזרחות – אישום שאין לו היתכנות טכנית בקהילה היהודית בפורטו, כי מעל והלבין את כספי האגרה של מבקשי האזרחות במסגרת החוק הספרדי – מה שמעולם לא קרה".

עוד נכתב בתשובה למדינה כי ההשפלה שספג הרב הראשי של הקהילה היהודית בפורטו כלל מעצר משפיל שארך 24 שעות בהן הוא אולץ למסור למשטרה ראיות פורנזיות בניגוד לחוק, נמנעה ממנו גישה למזון (הרב אוכל אוכל כשר בלבד), הוא הופשט מלבושו המסורתי הכולל ציצית, טלית, תפילין ואף נלקח ממנו סידור התפילה. הוא הושם בתא מעצר אחד עם מוסלמי החשוד ברצח ואדם אחר שנעצר בחשד לביצוע שוד מזוין. לבסוף, הוא הובא בפני בית המשפט ונשאל שאלות מגוחכות שהוכיחו כי המעצר שלו היה לשווא. בית הדין שחרר את רב הקהילה ולא מנע ממנו להמשיך להנפיק תעודות לזכאים לאזרחות פורטוגלית. עם זאת, מועצת המנהלים של הקהילה היהודית של פורטו החליטה להשעות את הפעילות הזו, מאחר והיא מסרבת לשתף פעולה עם מדינה שבמטרה להרוס חוק, פצחה במסע הסתה אנטישמי נגד קהילה יהודית מאורגנת בהתבסס על הודעות אנונימיות של שונאי יהודים״.

המסמך נחתם בהבטחה כי ״בקרוב תחנוך הקהילה היהודית בפורטו ויטרינה חדשה ומוארת במוזיאון היהודי המקומי המתארת בפרוטרוט את השתלשלות תולדות האנטישמיות הפורטוגלית בעידן החדש, כולל הדמויות המואשמות שהפיצו וניצלו את ההאשמות הללו למטרות זדוניות״.

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close