דעותהיום בחדשותמבזקיםצבא ובטחון

דורשים ניצחון

"שנה לאחר שומר החומות, העם דורש הכרעה בשטח"

שנה לאחר "שומר החומות", ועל אף שחזר לו הניגון כי מה שהיה הוא בדיוק מה שיהיה, ולא ההפך, הרוח הישראלית נשארה כפי שהייתה. העם דורש הכרעה בשטח, החדרה של ערכי הניצחון ההובלה ונקיטת היוזמה בשטח, שליטה במתרחש בכלל הזירות הסובבות והשלטת סדר, אלו הם אשר יביאו לשינוי מהותי בשטח • דעה

"21.5.2021 עמדו להם בגאווה וקומה זקופה שר הביטחון, בני גנץ, רה"מ דאז, בנימין נתניהו והרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי במסיבת עיתונאים חגיגית להצהרה סיכום לסיום מבצע "שומר החומות" לאחר ההגעה להסכם הפסקת האש בתיווך מצרי. לכל אלו התלוו הרגשת עייפות ציבורית מצטברת וצהלה מידתית לנוכח ההישגים המידתיים שטרם הובנו דאז בקרב מערכת הביטחון ונראו כהשגות מרחיקות לכת שישנו את המשוואה הנוכחית. בצל סיום המערכה, התנוססה לה הבטחה אחת וברורה בראשי דפי המסרים ובפיהם של אנשי מערכת הביטחון ורה"מ – הבטחה כי לא עוד, "דין בלון כדין רקטה" או איך שנאמר במדויק "מה שהיה הוא לא מה שיהיה".

הבטחה זו, שעוררה כמין תקווה מגולמת במין אכזבה, שמה בתוכה חזון לשינוי מהותי במדיניות האסטרטגית הביטחונית ברצועת עזה שהקרינה באותה העת על יהודה ושומרון וגרמה למהומות בערים המעורבות מול ערבי ישראל. ההבטחה הציתה מחדש בלב הישראלי את איחולי השינוי לנשיאת האחריות של חמאס בכל אירוע מעתה והילך ותגובה חזקה, שינוי שיהיה מעתה בהיבט רב זירתי בתודעה הישראלית ויחדיר הבנה לצורך בניצחון ללא תנאי וקשר לאויב הניצב לפניו, השבת השבויים, הובלת המערכה ללא גרירת רגליים לתגובה וחיזוק ריבונות מהותי לייצוב הרגשת הביטחון של תושבי העוטף אשר בשנים האחרונות ניצבים 'כחומת ההגנה' של מדינת ישראל.

אך שנה עברה לה, וסם הזמן נתן את אותותיו, בקרב ערבי ישראל כבר חזינו כיצד הבדואים ממשיכים את חוסר המשילות בפזורות בדרום, גניבות הנשקים וההחזקה הבלתי חוקית בהם ממשיכות, כאשר הרצון להימנע מהתלקחות ללא השלטת סדר ממשיך לו ללא השלטת סדר של גורמי המשטרה, זאת ראינו כבר בהחלטה הרופסת להפסקת הנטיעות בנגב, חיבורים בלתי פוסקים בין תנועת האיסלאם הקיצוניות לבין חמאס והג'יהאד הממשיכות לפמפמם את ההסתה מול ערבי ישראל ובתוך ממשלת ישראל קשרים המתגלים בין עמותת שונות לבין גורמי רע"ם המצויים בממשלה.

ביהודה ושומרון – בחודשים האחרונים צוינו 20 שנה למבצע 'חומת מגן', כתבות נרחבות על סיפורי גבורה, אנשי צבא המתהדרים בהישגים השונים, אך ההשליה זו הוכיחה את התפוררותה בחודשים האחרונים. שילוח הפיגועים בשטחי מדינת ישראל, החזירו מראות מימים נשכחים באינתיפאדה השנייה, אכן שלא באותה מידתיות, אבל החדרת הפיגועים לשטחי ישראל דרך הפרצות בגדר המערכת. כל אלו מלווים בצעדי מחוות של שר הביטחון לאבו מאזן, כאשר חמאס מחכה ליום שאחרי בצפייה להשליט מחדש את הסדר ביהודה ושומרון כפי שביצע בהשתלטות על רצועת עזה ב-2007.

פרסומת

רצועת עזה – חמאס וסינוואר למדו את האסטרטגיה הישראלית, חודשים אחר המבצע החזירו את ההפגנות לגדר והשיבו לחץ אצל מערכת הביטחון, דבר שגרם לירידה מן עץ המדיניות אותו ציירו כמה חודשים לפני כן משרד הביטחון. המזוודות מקטאר הוחלפו בדמות מעבר עקיף דרך מצרים, והמדיניות האזרחית שבה על כנה. כמו כן, סינוואר למד להפנות את האש ליהודה ושומרון וערבי ישראל, שילוח פיגועים ולקיחת אחריות של חמאס והג'יהאד לצורך בניית תדמית תודעתית, ושילוח איומים והחרפת מסרים לנוכח אירועי הר הבית. אכן מערכת הביטחון לקחה צעד חשוב בלהגיב לכל אירוע היוצא מן הרצועה, אך מערכת הביטחון לא לקחה בחשבון אסטרטגי את שילוח האירועים החיצוניים הנשלחים באופן עקיף על ידי מנהיגי חמאס. לכל אלו מצטרפים בנוסף הניסיונות להלהיט את הרוחות בשער שכם והר הבית עם איומים חוזרים ונשנים, המעלים שוב ספק בדבר הריבונות הישראלית.

ללא קשר לזהות היהודית והצורך במשילות יש לשאול הכיצד במדינה מתוקנת המצהירה על ריבונותה מדי שנה ביום העצמאות שוב נשאלת השאלה ההיתכנות לקיים מצעדים לאומיים במקומות הקדושים בצל חששות מחודשי הרמדאן. המציאות מלמדת שוב את הצורך החוזר ונשנה בחזון הציונות המעשית, החזקת יישובים וקביעת עובדות בשטח, שננטש בשנים האחרונות בהתרפסות בלתי נגמרת לצד השני, אמנם חזון הציונות המדינית, השמה בראשה הליכה דיפלומטית לנקיטת פעולות בזירה המדינית, דבר שהובל בידי הרצל ומפיח ניצוצות של הצלחה בשנים האחרונות – ההליכה להסכמי אברהם, הכרה במדינת ישראל וירושלים כבירת ישראל בידי הממשל האמריקאי, לצד והצלחות כבירות בזירה הבינלאומית, אך כל אלו התאפשרו אך ורק בצל הליכה להסכמים חד צדדים של תכנית "השלום לסיפוח" שהובלו ברוח הערכים של הציונות המעשית.

כעת, שנה לאחר "שומר החומות", ועל אף שחזר לו הניגון כי מה שהיה הוא בדיוק מה שיהיה, ולא ההפך, הרוח הישראלית נשארה כפי שהייתה. העם דורש הכרעה בשטח, החדרה של ערכי הניצחון ההובלה ונקיטת היוזמה בשטח, שליטה במתרחש בכלל הזירות הסובבות והשלטת סדר, אלו הם אשר יביאו לשינוי מהותי בשטח.

הכותב הינו מנכ״ל פורום המזרח התיכון המוביל את פרויקט הניצחון הישראלי גרג רומן – במסגרת השדולה לחיזוק תודעת הניצחון הישראלי

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close