דעותהיום בחדשותחוץ ומדיניכותרות נוספותמבזקיםפוליטיקה

"להימנע מוויתורים"

"לפיד, אין לך מנדט לוותר על ריבונות ישראל בירושלים" • דעה

האמריקאים מזהים את החולשה שאוחזת בממשלת המעבר ולוחצים לוויתורים שמעולם לא היו מעזים לבקש בממשלה ימנית לאומית חזקה. לפיד מסתבר, מוכן לעשות ויתורים מפליגים כדי לרצות את הנשיא ביידן • השגריר לשעבר דנון, בטור מיוחד

ביום רביעי הקרוב ינחת בישראל, לראשונה, כנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. אנו מקבלים בברכה תמיד כל נשיא אמריקאי. ביקור נשיא ארה"ב בישראל הוא אירוע מדיני חשוב ביותר. אלא, שכבר כעת נראה כי הביקור יכלול שני ויתורים מדיניים חסרי תקדים: הסכמה ישראלית לנציגות פלסטינית במעבר אלנבי והסכמה שבשתיקה (ואף בעידוד לשכת לפיד) לביקור ביידן במוסדות פלסטיניים במזרח ירושלים. ויתורים שעלולים להיות בכייה לדורות.

ביידן מגיע לישראל כחלק ממסע למזרח התיכון במסגרתו יבקר גם בסעודיה שם ייפגש עם נציגי המדינות הערביות. מבחינת ישראל הביקור מגיע בתזמון גרוע מאוד. הכנסת פוזרה, ישראל נמצאת בתחילתו של הליך בחירות ובראש ממשלת ישראל עומד ראש ממשלת מעבר של הממשלה היוצאת, חסר נסיון מדיני שזקוק לכל פיסת לגיטימציה ותדמית של מנהיג כדי לחזק את מעמדו כחלק מקמפיין הבחירות שלו.

בסיטואציה הזו, לישראל אין שום יכולת לעמוד על האינטרסים שלה אל מול לחץ אמריקאי לוויתורים מדיניים שמגיע יחד עם ביקור הנשיא. האמריקאים מזהים את החולשה שאוחזת בממשלת המעבר, והצוותים שכבר נמצאים בארץ לוחצים לוויתורים שמעולם לא היו מעזים לבקש אם בישראל הייתה היום ממשלה ימנית לאומית חזקה.  לפיד מסתבר, מוכן לעשות ויתורים מפליגים כדי לרצות את הנשיא ביידן.

מעולם נשיא אמריקאי לא ביקר במזרח ירושלים. לא בוש האב ולא הבן, לא קלינטון, לא טראמפ ואפילו לא אובמה. המשמעות של ביקור כזה היא מתן אור ירוק לאמריקאים לערער על הריבונות של ישראל בירושלים. ללפיד כראש ממשלת מעבר אין מנדט לאפשר מהלך כזה.

פרסומת

 כשגריר ישראל ישראל באו"ם עמדתי בראש משלחות רבות של דיפלומטים שהגיעו לבקר בישראל. בינהם גם שני מזכ"לי או"ם. גם שם תמיד היה רצון לכלול בביקור סיור אצל הפלסטינים במזרח ירושלים. זה מעולם לא קרה. תמיד ידענו למנוע מהלכים  כאלו תוך העברת מסרים שקטים אך נחרצים. 

אני קורא עוד היום ללפיד להימנע מוויתורים מדיניים בשביל פוטו אופ עם נשיא ארה"ב.

לפיד, אין לך מנדט לוותר על ריבונות ישראל בירושלים.

הכותב הינו שגריר ישראל באו"ם לשעבר ומועמד לרשימת הליכוד

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close