דעותהיום בכותרותחרדים

טלפון מהרב אורי

זו הייתה אחת השיחות המפתיעות שהרב קסל קיבל, אבל היא הייתה רק סנונית ראשונה, לעוד עשרות שיבואו בעקבותיה • הרב אשר קסל סופד לרב אורי זוהר, שהלך השבוע לעולמו

זו הייתה אחת השיחות המפתיעות שקיבלתי בחיים, שלאחריה הגיעו שיחות נוספות.

"שלום הרב קסל, מדבר אורי זוהר", לרגע כבר חשבתי שמדובר בעוד הודעה קולית, אפילו החמאתי ליוזמים שעושים את זה עם שמו של הנמען ולא כהודעה אנונימית, אבל אז אני שומע את הקול מבעד לשפופרת: "אל תנתק זה לא הקלטה, זה אני, ממש אני".

"הרב אורי זוהר?!" שאלתי, לא מאמין.

"כן, זה אני אורי זוהר. שמעת עלי פעם?!"

פרסומת

"בוודאי. במה זכיתי" השבתי ושאלתי כאחד, והרב אורי בענוותנותו ענה לי: "אני זכיתי. שמעתי שאתם עושים חיל, ומצילים נשמות בכפר שלכם. אני צריך את עזרתכם, תעשו לי חסד, תקבלו את נער פלוני, זו הצלת נפשות ממש".

"כל כך קשה לי לשמוע את הרב מבקש בעניין הבחור הזה, אבל הוא לא מתאים" עניתי. הוא לא שאל למה, רק המשיך ואמר: "אני סומך עליכם, אבל תראו מה אפשר לעשות".

מאז אותה שיחה, היו עוד רבות אחרות. באחת מהן הרב אורי הציע לי תמורה, שוחד. "אם תקבל את הנער הזה והזה, אני מתחייב לבוא לדבר לפני הנערים בכפר" אמר והוסיף "למרות שאני לא יודע האם הם מכירים אותי. כן, ככה זה העולם הזה. פעם הייתי מפורסם, יכולתי להזיז הרים, אבל אתה רואה, תרבות השקר לא מחזיקה מים. לך תגיד היום לנער מי זה אורי זוהר, הוא לא יודע ולא מכיר. בשבילו אני רב, הוא מתייחס אלי כרב חרדי והיחס שלו אליי, הוא כאל עוד מישהו שאומר מוסר". זה היה האיש שעזב כל חמודות עולם, והלך לכבוש את ייצרו ולמסור נפשו על לימוד התורה.

הרבה דיו יישפך, וקולמוסים רבים ישברו, כדי לתאר את האיש הגדול הזה. שיש שיאמרו שהוא רבי עקיבא של הדור. הרצינות ויראת השמים, לצד ההומור שלא משו ממנו עד ליומו האחרון, הם הדברים המפורסמים. גם את כוחו הרב בלהשיב רבים מעוון יודעים כולם, אם זה היה באמצעות חזרתו האישית בתשובה, ואם בדרשותיו חוצבי להבות אש.

החיפוש שלו אחר האמת, צעק מליבו, והדברים מפורסמים ואינם צריכים ראיה. אבל אני זכיתי להכיר פן נוסף באישיות רבת הגוונים של הרב אורי זוהר, זכר צדיק לברכה לחיי העולם הבא והיא המסירות שלו בשנים האחרונות עבור הנערים המאתגרים. למרות גילו המבוגר, הוא פעל והפעיל למען הנערים והנערות. שיחה אחת במעונו עם נער מאותגר ומאתגר נחרטה בליבי.

אפרים נולד למשפחה חרדית קלאסית, עדיו היה לגדולות, אבל הוא לא עמד בניסיונות, ונפל לתוך עולם זר ומנוכר. הוא הלך מדחי לדחי, עד שנפשו נקעה מן הסחי והזוהמה, והוא התחיל לחפש את הדרך חזרה. הייתה לי את הזכות להכיר אותו באותם הימים, ולנסות לענות לו על תהיותיו, ולהיות לו לעזר בדרך חזרה. אפרים גילה כוחות מיוחדים בחתירה ובעליה בדרך העולה בית א-ל, אבל קושי אחד היה לו שהוא לא הצליח להתמודד עמו: אבא שלו לא היה מוכן להכיר בו, גם כאשר הוא שמע שהוא חוזר בתשובה וזה פצע את אפרים בנשמתו ובליבו, הרבה יותר מדברים אחרים.

מאחר ואביו של אפרים הינו בעל תשובה כבר הרבה שנים, חשבתי לעצמי שאולי שיחה עם הרב אורי זוהר תגרום לו לשנות את החשיבה שלו. כדי ששיחה כזו תהיה טובה, ביקשתי להיכנס יחד עם אפרים לרב אורי, כדי שהאחרון יעמוד על קנקנו, ויבין עד כמה האבא טועה.

שם, במחסן הקטן, שמשום מה בלשונו של הרב אורי, היה נקרא דירה, התיישבנו בסמוך לשולחן. התפתחה שיחה בין אפרים בעל התשובה הטרי, לבין הרב אורי זוהר בעל התשובה הוותיק. רבי אורי התעניין בהצלחות ובקשיים, בהתמודדויות ובניסיונות ואפרים סיפר את מה שהוא עבר, ואת מה שהוא עובר. אני ישבתי ושתקתי, חיכיתי שאפרים יאמר לו "אני צריך את עזרתך הרב".

אלא שהשיחה גלשה למחוזות בלתי צפויים. הרב אורי החל לדבר על כך שהוא מקנא בו באפרים. "אני ממש מקנא בך" הוא אמר לו. אפרים חייך והשיב לרב אורי: "כאילו שאתה נולדת במאה שערים". אבל ר' אורי לא ויתר. "נכון" הוא אמר לו, "עשיתי דרך והיא לא הייתה פשוטה, אבל לי היו שני דברים שגרמו לכך שהדרך שלי תהיה יותר קלה. הדבר הראשון הוא שאני באמת רציתי לעשות טוב, וחשקתי באמת. הדבר השני הוא שלא הייתה לי את הבושה שלך. כן, טעיתי, אבל אני יודע מחיי היום יום שלי כמה קשה לומר 'טעיתי'. אדרבה כשחזרתי בתשובה היה לי תרוץ טוב. אמרתי שלא הכרתי, ולא ידעתי עד לאותו הרגע בו הבנתי שהתורה אמת, אבל כאשר הבנתי, לא חיכיתי רגע".

ור' אורי המשיך, "תראה את אביך, איזו דרך הוא עשה. איזה תאוות הוא שבר, כדי להגיע למקום שהוא נמצא בו. כמה ניסיונות, וויתורים, ומסירות נפש הוא היה צריך, בשביל להגיע למקום הזה שבו הוא נמצא, אבל כל זה לא מספיק, בשביל לעמוד מול הבן שלך ולומר 'טעיתי', 'אני טועה'. הוא בטח מסביר לעצמו עכשיו, כי זו הדרך הכי נכונה. וזה הדבר שהכי יעזור, כדי שתהיה עוד יותר טוב.

"ואתה" הוא אמר לאפרים, "אומר טעיתי, עשיתי שטויות, נתתי ליצר הרע לנהל אותי. תן לי ברכה" הוא אמר לאפרים ברצינות גמורה.

יצאנו מהבית הקטן, ואפרים פנה אליי ואמר: "קיבלתי כוח, אני לא צריך כלום. אין לי עניין שהוא ידבר עם אבא שלי, אני אעשה את שלי, ויהיה בסדר". לימים אמר לי אפרים, שהכנות והמבט הבריא של הרב אורי זוהר, הם שנתנו לו את הכוח בימים ובשעות הקשות.

אני מאמין שיש עוד הרבה אפרים שמסתובבים בעולם, שהרב אורי זוהר נתן להם את הכוח. היה לו מבט בהיר שהבין לליבם של הנוער שמתמודד בהתמודדויות שלא היו מעולם, וצריך לתת להם את הכבוד הראוי, להבין לליבם, ולא לזלזל בהם. הוא היה החלוץ שדיבר כך, עוד הרבה לפני שמישהו הבין את העניין. לצד הכנות שהוא השתמש בה, בסיפור על עצמו, על ההתמודדות שלו עם ילדיו, הוא חולל שינוי בעולם ואין ספק שזכות זו ליוותה אותו עם כל מעשיו ההרואיים, לחיי העולם הבא.

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close