חדשות הכלכלהיש לי מושגעסקים

העלאת מס הרכישה – הרע מכל העולמות

תוכנית המיסוי החדשה של הממשלה מייצרת לא מעט בלבול וכאוס בשוק הדיור, ובמיוחד בקרב המשקיעים שמהססים, אם בכלל, להישאר בשוק הדיור ולהשקיע בארץ. בנוסף, האבסורד הגדול, במידה ופעולות אלה אכן ייושמו, שמי שיינזק הכי הרבה כתוצאה מהן, יהיו רבבות פנסיונרים

לא נותר לי אלא לכנות את תכנית המיסוי החדשה בשם הלא מחמיא "דו קוטבית". תכנית זו, שאושרה במהלך השבוע שעבר בהמלצת משרד האוצר, טומנת בחובה לדידי את כל החסרונות האפשריים.

התכנית כבר מייצרת לא מעט בלבול וכאוס בשוק הדיור, ובמיוחד בקרב המשקיעים שמהססים, אם בכלל, להישאר בשוק הדיור ולהשקיע בארץ.

נזק רב לשוק הדיור

למי שאינו זוכר, ב-2015 החליט שר האוצר דאז משה כחלון להכפיל את מס הרכישה למשקיעים מ-4 אחוזים ל-8-10 אחוזים. פעולה זו לבדה ריסקה לחלוטין את שוק המשקיעים והבריחה את רובם ככולם מהשוק, מה שגם גרם לנזק רב לשוק הדיור כולו.

כאן, להבדיל, מדובר ככל הנראה לא רק בהכפלה מחודשת של מס הרכישה, אלא גם בשורה של פעולות מיסוי אגרסיביות, בתוכן מיסוי דירות המושכרות לתקופות קצרות בשיטת אייר בי אנד בי, אי מתן אפשרות לשעבד דירה קיימת עבור רכישת דירה להשקעה, הטלת מס בכלל על מי שמחזיק דירה שנייה או שלישית ועוד היד נטויה.

פרסומת

פוגעים בחלשים

האבסורד הגדול, במידה ופעולות אלה אכן ייושמו, שמי שיידפק הכי הרבה כתוצאה מהן יהיו דווקא לא "עשירי הארץ", אלא רבבות פנסיונרים שלדידם ההשקעה  בדירות מבטיחה להם פנסיה לעת זקנה, וכזכור חוק חובת פנסיה לא חל כלל במשך עשרות רבות של שנים וכן רבבות צעירים ששכר הדירה שהם משלמים יזנק מעלה, מעלה.

ואבסורד נוסף, שכל כלכלן מתחיל יודע, הינו בעובדה שהנזק הכלכלי לקופה הציבורית של מדינת ישראל כתוצאה מפעולות אלה, יהיה גדול בעשרות מונים לעומת התועלת. צאו וחשבו כמה כסף יילך לטמיון ברגע שהמשקיעים ייצאו בהמוניהם משוק הדיור וינדדו לשדות זרים מעבר לים? וכמה נזק יהיה בכלל כתוצאה מאווירת הדכדוך שתשרור בשוק כולו ולא רק בקרב המשקיעים?

הקטר המוביל

המשקיעים, לפרוטוקול, הינם הקטר המוביל של שוק הדיור בכל כלכלת שוק פתוחה בעולם המערבי הרחב. פעולות מיסוי שכלאה אופייניות היו אולי בעבר למדינות קומוניסטיות וסוציאליסטיות, אולם הן פסו ועברו מין העולם זה מכבר.

על כן אני קורא בזאת למקבלי ההחלטות בממשלה, ובראש וראשונה לשר האוצר ליברמן ושר השיכון אלקין, לשקול שוב את נושא העלאת מס הרכישה ובוודאי וודאי לא להשית פעולות מיסוי נוספות על משקיעים. בד בבד, ובמקביל, אם כבר מדובר על צדק כלכלי וחברתי, מדוע שלא ישקלו במקביל לבטל את מס הרכישה למחוסרי דיור ולזוגות צעירים המתכוונים לרכוש דירה ראשונה?

חומר למחשבה.

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close