היום בחדשותחדשותכותרות נוספותכותרת ראשית משניתמבזקיםמשפט

המלחמה בטרור

אפשר לשלול אזרחות ממי שפגע בביטחון המדינה

במקביל בית המשפט העליון ביטל שני פסקי דין של בתי המשפט לעניינים מינהליים אשר דנו בבקשות לשלילת אזרחות, וזאת בשל פגמים מהותיים שנפלו בהן כבר בשלב הגשת הבקשות

בית המשפט העליון קובע שלא נפל פגם חוקתי בהסדר המאפשר לשלול את אזרחותו של מי שביצע מעשה שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל.

בית המשפט מתייחס למקרים כמו ביצוע מעשה טרור, מעשה המהווה בגידה או ריגול חמור או רכישת אזרחות של זכות לישיבת קבע במדינה עוינת או בשטח עוין.

שופטי העליון מוסיפים כי הפסיקה תקפה גם אם כתוצאה משלילת אזרחותו נותר אותו עבריין חסר אזרחות כלשהי, ובלבד שבמקרה כזה יעניק לו שר הפנים "רישיון לישיבה בישראל" שנותן לו מעמד של תושבות קבע או מעמד ייעודי קבוע אחר.

פרסומת

במקביל שיאת בית המשפט העליון אסתר חיות דחתה את בקשת שר הפנים לשלול אזרחות ישראלית ממחבלים. הדיון עסק בשני מחבלים אשר ביצעו פיגועים קשים בתל אביב ובגן שמואל, ושר הפנים לשעבר אריה דרעי הגיש נגד כל אחד מהם בקשה לבית משפט מנהלי – לשלול את אזרחותם.

בהחלטתה כתבה הנשיאה חיות כי "איבוד האזרחות משול לאיבוד חלק מה'אני' של האדם, ואובדן האזרחות שומט את הקרקע תחת תחושת השייכות, המוגנות והיציבות של הפרט. תוצאה קשה זו כרוכה בנידוי חברתי ובהשפלה שאף מגלמים פגיעה בזכותו של אדם לכבוד".

עוד ציינה כי תכליתה העיקרי של שלילת האזרחות היא תכלית הצהרתית, וכי התכלית ההרתעתית והמניעתית הן רק אפקט נלווה, ואינן התכליות הדומיננטיות.

מבצע הפיגוע הקשה בגן שמואל הינו עלאא זיוד, אזרח ישראל מלידה, שביצע פיגוע משולב של דריסה ודקירה בצומת גן שמואל, בו נפצעו ארבעה ישראלים – חייל, חיילת, נערה בת 15 ובגיר. מבצע הפיגוע הקשה בתל אביב הינו מחמד מפראג'ה, שקיבל אזרחות ישראלית כשהיה בן 14. בהיותו בן 18 ויום הטמין מטען נפץ באוטובוס עמוס נוסעים בלב תל אביב. 24 בני אדם נפגעו, שניים מהם באורח קשה.

בית המשפט בחיפה קיבל את הבקשה ושלל את אזרחותו של זיוד. אולם בית המשפט בתל אביב דחה את הבקשה, ולא אישר את השלילה למפראג'ה. בית המשפט העליון נדרש להכריע בסוגיה, ולדיון הצטרפו משפחות שכולות, נציגי פורום 'בוחרים בחיים' ועו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו כידידי בית המשפט, על מנת להשמיע בפני השופטים את הצד הנפגע.

לפי החוק 'היבש', היה ניתן לשלול את אזרחות המחבלים ללא מעמד חלופי כלשהו, כיוון שהם זכאים למעמד תושב ברשות הפלסטינית. אך כאמור, בית המשפט העליון פסק כי אין לשלול את אזרחותם של המחבלים.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו המייצג את משפחת אסולין כנפגעי עבירה מסר: "בית המשפט מייחס לטרוריסטים שרוצים להשמיד את המדינה רגשות שיש לאזרחים נאמנים, אולם בניגוד לדברי הנשיאה הטרוריסטים לא מרגישים כי המדינה היא חלק מהאני שלהם אלא רוצים הם להשמידה, והאני שלהם הוא ארגון חמאס והרשות הפלסטינאית – ולא מדינת ישראל. עד שבית המשפט העליון לא יבין את מה שהמחבלים מבינים היטב, כי יש כאן מלחמת קיום, לא יצא משפט ישר תחת ידיו. פסה"ד שיצא היום תחת ביהמ"ש מנוגד לכוונת החוק, מנוגד לאינטרס הקיומי של מדינת ישראל, ונותן למחבלים אישור נוסף לחולשת המדינה, שחוץ מדיבורים ריקים מתוכן לא גובה מחיר מהטרור".

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close