היום בחדשותהיום בכותרותחדשותמבזקיםמקומי

נזק כבד

עקב פעילות הצבא: אלפי דונמים עלו באש בהר חרמון

החברה להגנת הטבע פנתה לאלוף פיקוד הצפון במטרה "למנוע פגיעה אנושה בטבע במסגרת אימוני צה"ל באש בשמורת החרמון", וכתוצאה מכך נשרפו אלפי דונמים בשמורה בשנים האחרונות • צה"ל בתגובה: "המרחב מדמה לחימה בזירה הצפונית, חיוני לשמירת כשירות הכוחות למלחמה בלבנון"

הבוקר פנתה החברה להגנת הטבע לאלוף פיקוד הצפון בצה"ל, לאחר שאימוני צה"ל הנערכים בהר החרמון גורמים לשריפתם של אלפי דונמים, מה שגורם ל"נזק אקולוגי רב ביותר", – ודרשו ממנו להסדיר את אופן ההתנהלות במקום באופן מיידי.

"בשמורת החרמון באזור ברכת מן, הר שזיף ומקומות נוספים, החלו אימוני צה"ל שעתידים להימשך כמה שבועות", פתחו את המכתב, "שטח האימונים המדובר הנו אזור ערכי ביותר מבחינה אקולוגית הנמצא בתוך שמורת טבע החרמון, אזור יער הספר ההררי בחרמון משתרע מגובה 1200 מ' ועד לגובה 1800 מ' לערך – זוהי חגורת צומח ייחודית במינה, כמותה ניתן למצוא בישראל אך ורק בחרמון".

בחברה להגנת הטבע מסבירים: "השטח מאופיין בחורש עצי אלון ועצים נוספים הייחודיים לחרמון, והוא מהווה בית גידול ייחודי למינים רבים של בעלי חיים: יונקים, זוחלים ועוד. עבור כ-20 מיני ציפורים זהו אתר הקינון היחידי בישראל או העיקרי והחשוב שבהם. על מינים אלו נמנים בין היתר: ירגזי חרמון, סיטת צוקים, חכלילית סלעים חרמונית, בזבוז לבנון, עלווית חורף, עלווית לבנת בטן, שיחנית גדולה ועוד. בית הגידול הייחודי של יער הספר ההררי בחרמון הוא המקום היחידי שבו ניתן למצוא מינים אלו ונוספים, ופגיעה בו היא פגיעה ישירה בהם".

"נדגיש כי בשנים האחרונות נשרפו בחרמון אלפי דונמים של חורש טבעי עקב פעילות צה"ל", ציינו בחברה להגנת הטבע, "דבר שהוביל אף להגשת תביעה ייצוגית. הנזק האקולוגי משריפות אלה הוא רב ביותר, וסכנת השריפות באימונים הנוכחיים היא רבה ומוחשית".

פרסומת

ברשות הטבע והגנים הסבירו כי הפניה נשלחה כבר בשבוע שעבר בדחיפות לאלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם. "רק אתמול, פרצה שריפה במקום כתוצאה מהאימונים. נדגיש כי השטח הוא שמורת טבע מאושרת, ובין צהל לרט"ג ישנה אמנה המסדירה את אופן ההתנהלות במקום, כמו גם מנגנוני התיאום במידה ומתעוררות מחלוקות. החברה להגנת הטבע תפעל בכל כוחה ובכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להגן על שמורת החרמון". 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האימונים בפיקוד הצפון בכלל ובמרחב הר החרמון בפרט הינם אימונים מתואמים המתבצעים בהתאם לסיכום בין צה״ל לרשות הטבע והגנים במחוז הצפון. פיקוד הצפון רואה חשיבות גדולה ביותר בשמירה על החי והצומח במרחבו.

"ישנו תיק הוראות מיוחד אשר תפקידו להדגיש מה הם השטחים המותרים והאסורים לאימון בשטח ההר וכן התקופות בהן ניתן או אסור לקיים אימונים כלל (למשל בתקופת קינון הציפורים). לצד הייחודיות הטבעית במרחב זה, חשוב לציין שאזור החרמון הוא מרחב מדמה לחימה בזירה הצפונית וקיימת חשיבות רבה לקיום אימונים כחלק משמירת הכשירות של כוחות צה״ל לחירום ולמלחמה בלבנון".

האימונים בתקופה הקרובה נבחנו באופן מדוקדק, הוצגו לראשות הטבע והגנים ואושרו תוך מאמץ משולב לשמור על איזון עם החי והצומח בחרמון. שיתוף הפעולה בין צה״ל לבין רשות הטבע והגנים ימשיך להתקיים בהתאם לסיכומים ולאמנות בין הגופים. המענה למכתבה של הגברת איריס האן מטעם "החברה להגנת הטבע" יועבר במישרין לפונה".

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close