היום בחדשותכותרות נוספותכותרת ראשית משניתמבזקיםמשפטפוליטיקה

בנאום פרישה סוער

רז נזרי: "לא כל ביקורת ממוטטת את שלטון החוק"

בהשתתפות שר המשפטים והיועצים המשפטיים לממשלה, נפרד המשנה ליועהמ"ש רז נזרי מתפקידו • מגן על המערכת: "אם הייתי חושב שתופרים תיקים לא הייתי נשאר דקה אחת" • מותח ביקורת: "לא כל אמירה ממוטטת את שלטון החוק, איננו מקפידים על הקו החמקמק בין תפקיד היועצים המשפטיים ובין תפקיד קובעי המדיניות"

אמש (א) נערכה במנהרות הכותל, מסיבת פרידה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, אחרי 22 שנה בייעוץ המשפטי במשרד המשפטים.

במהלך הטקס, שנערך בהשתתפות שר המשפטים גדעון סער וארבעת היועצים המשפטיים שנזרי כיהן תחתם, התייחס המשנה הפורש לאמירות נגד הייעוץ המשפטי ומערכת בתי המשפט, מצד גורמים במערכת הפוליטית.

כזכור, נזרי היה מועמד למשרת היועץ המשפטי לממשלה, אולם שר המשפטים סער מנע את בחירתו וקידם את עו"ד גלי בהרב מיארה, שאכן נבחרה לבסוף לתפקיד. עם בחירתה, הודיע נזרי כי הוא פורש מתפקידו כמשנה ליועהמ"ש.

"במרוצת השנים עברתי תפקידים שונים וחדרים שונים בקומה 2 בצלאח-אדין. בכל התפקידים שמילאתי זכיתי להיות במעגל הקרוב ביותר ליועץ המשפטי לממשלה, וממילא ליטול חלק פעיל – לעתים כשותף, לעתים כמוביל – בהחלטות ובייעוץ משפטי באין ספור תחומים ונושאים רגישים וחשובים. אמר נזרי והוסיף כי הוא "מסיים איפוא את שירותי בתחושת סיפוק גדולה: על הזכות שניתנה לי להשפיע מקרוב לצד היועץ בנושאים מרכזיים הנוגעים באופייה של המדינה, שלטון החוק שלה, כלכלתה וביטחונה. על הזכות להוביל ולהשלים מהלכים חשובים כמשנה ליועץ בשלושה תפקידים שונים במגוון רחב של תחומים". 

פרסומת

נזרי התייחס גם למאבק על צביונה של המדינה ואמר: "אם חפצי חיים אנו כחברה וכמדינה, עלינו להבין שה"דבק" היחיד שעשוי לשמור על מדינתנו רבת הקיטובים והגוונים – הוא ההגדרה המחברת של "מדינה יהודית ודמוקרטית", עם תוכן ממשי לשני חלקי ההגדרה ותוך שמירת האיזון הפנימי העדין ביניהם".

בנוגע לביקורת על מערכת המשפט אמר המשנה הפורש: "אם הייתי חושב שמי מן היועצים או הפרקליטים פועל מתוך מניע פוליטי, "תופר תיקים" או מושחת פלילית, לא הייתי נשאר דקה אחת במערכת ולא הייתי מגן עליה! אני מאמין במקצועיותם ובטוהר כפיהם של האנשים מתוך היכרות קרובה, ולא מתוך עצימת עיניים תמימה". 

רז אף מתח ביקורת על הייעוץ המשפטי והפרקליטות ואמר: "אנו רגילים לחזור על המנטרה לפיה אנו קשובים לביקורת, אך נכון וראוי גם שלא נסתפק במלל מחייב זה, אלא נקבל באופן אמיתי יותר ביקורת, נדע להודות בה פומבית, גם בזמן אמת, גם אם זה לא נעים, נתקן בפועל את הדרוש תיקון, נשנה את הדרוש שינוי ונעצים את מנגנוני הביקורת הקיימים. חיוני שנפנים יותר שאלת הצדק לא מונחת תמיד על ראשנו, שחלקים מהביקורות קנינו ביושר; שייתכן כי לעתים בכובענו התביעתי איננו נותנים מספיק את הדעת למורכבויות ולעינויי דין, ולעתים בכובענו הייעוצי איננו מקפידים תמיד על הקו החמקמק בין תפקיד היועצים המשפטיים ובין תפקיד קובעי המדיניות".

נזרי הוסיף וקרא לחבריו לקבל ביקורת ולהבין שלא כל אמירה, היא ריסוק שלטון החוק: "לא אחת נדמה שיש המבקשים את ריסוקה של מערכת המשפט, ולא את ריסונה. כלפי אלו צריך לומר בבירור ובחדות: שינוי ותיקון אמיתי לא משיגים באמצעות D-9 וקמפיין הכפשות, שקרים או איומים בפיטורים. מנגד, עלינו גם לזכור שלא כל ביקורת, שינוי או הודאה בטעות ממוטטות את חומת הדמוקרטיה ושלטון החוק".

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close