היום בחדשותחרדיםכותרות נוספותכותרת גדולה ראשיתמבזקיםפוליטיקה

מלחמת אחים

בכיר באגודת ישראל: "תמו הימים שקיבלנו הוראות מדגל התורה"

סוער ביהדות התורה: האם דגל התורה הליטאית ואגודת ישראל החסידית ירוצו בנפרד בבחירות הקרובות? בכיר בדגל התורה: "אין עדיין הכרעה, אבל סוגיית חינוך ילדי ישראל כואבת לראש הישיבה" • בכיר באגודת ישראל ל'יום ליום': "תמו הימים שבהם דגל התורה חינכו אותנו. אנחנו נאמנים רק לרבותינו. לא חוששים מריצה עצמאית"

בעוד 103 יום בדיוק, הקלפיות בישראל יפתחו ומיליוני מצביעים יגיעו לממש את זכותם הדמוקרטית, אולם עוד טרם ברור כיצד תראה מפת המפלגות שיתמודדו על קולות הבוחרים, ביום הבחירות.

אחת המפלגות שקול צחצוח החרבות בה נמשך תמיד עד לרגע האחרון, היא מפלגת יהדות התורה. בין אגודת ישראל לדגל התורה ואפילו בתוככי סיעת אגודת ישראל החסידית, כאשר זה טוען בכיר אני ונציג חסידות אחר טוען 'כולה שלי'.

במהלך השבועות האחרונים, גורמים בכירים בדגל התורה, משמיעים קולות מלחמה וצחצוח החרבות חזק מתמיד, כשהרקע הוא מאבק על המקומות ברשימת המפלגה המשותפת וזהותו של היושב ראש.

בדגל התורה טוענים כי מביתו של המנהיג הליטאי, מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, התקבל אור ירוק לפיצול המפלגה וריצה עצמאית של דגל התורה. "ראש הישיבה אמנם לא נתן את הכרעתו הסופית בעניין, אבל בהחלט יש יותר מתמיד את האישור להליכה עצמאית".

פרסומת

לדברי הבכיר מ'דגל התורה' ששוחח עם יום ליום, "דגל התורה אינה חוששת ממהלך שכזה. גם בבחירות לרשויות המקומיות זלזלו בנו ובכוחנו והזהירו אותנו ממהלך שכזה, אבל התוצאות הוכיחו שדגל התורה חזקה יותר מאגודת ישראל ולכן אנחנו לא חוששים ממהלך שכזה".

במפלגה הליטאית מסבירים כי סוגיית הפיצול בינם לבין אגודת ישראל החסידית היא עמוקה יותר, "חששו של ראש הישיבה התגבר, בשל המאבק על צביון חינוך ילדי ישראל".

כזכור, לאחרונה סוכם בין משרדי האוצר והחינוך, על תכנית לעידוד לימודי ליבה במוסדות החינוך החרדים. מדובר בלימוד של מקצועות היסוד: מתמטיקה, אנגלית ומדעים במוסדות בהם לומדים בנים, שאינם מתוקצבים בשיעור של 100%. במסגרת התכנית יוקצה סכום כולל של עשרות מיליוני שקלים עבור המוסדות שיבחרו להצטרף לתכנית, וישתתפו במבחנים חיצוניים.

המתווה המוזכר, עורר את זעמה של המפלגה הליטאית, זאת למרות שהמתווה קיבל את אישורו וברכתו של האדמו"ר מבעלזא. לפני כחודש, ביטאון דגל התורה 'יתד נאמן' שלאחרונה שב לתקוף את כל מאן דבעי, תקף בחריפות את האדמו"ר.

במאמר שנכתב עם הכותרת "חרדה עצומה לנוכח התערבות בוטה ופגיעה חמורה בחינוך החרדי", טוענים ביתד נאמר כי ישנם "גורמים חרדים הרוצים להצטרף לתוכנית הפיתויים של משרד החינוך ובכך לפגוע בשמירה על עצמאות החינוך החרדי".

בדגל התורה הרשמית, לא הביעו עמדה בנושא, אם כי ניסו לסכל את המתווה פעם אחר פעם, אולם בשילהי כהונת בנט, הוא יצא אל הפועל בניגוד לרצונם. כעת, טוענים במפלגה, המתווה הזה מוביל לקרע עם המפלגה החסידית, עד כדי פיצול והליכה עצמאית בבחירות הקרובות.

מי בראש? הח"כ המיועד יצחק גולדקנופף בוועידת חסידי גור בשבוע שעבר. צילום: אלי קובין

מנגד, באגודת ישראל לא נשארים חייבים ותוקפים בחריפות את עמיתיהם מדגל התורה. בשיחה עם יום ליום אומר בכיר באגודת ישראל: "תמו הימים שבהם דגל התורה חינכו אותנו. הם מדברים גבוה גבוה אבל שוכחים שגם לנו יש את רבותינו".

לדברי הבכיר, "מאז הוקמה דגל התורה, הם התרגלו שכולם סרים למרותם, גם במפלגת הלווין ש"ס וגם אנחנו באגודת ישראל, אבל תמו הימים הללו, אנחנו נעמוד על כבודם של רבותינו, מבלי להתחשב באחרים".

גורמים נוספים באגודת ישראל מוסיפים ותוקפים את דגל התורה: "כל הסיפור הזה של ההתנגדות למתווה, הוא סיפור שלא היה ולא נברא. הם אולי כועסים, אבל לא זה מה שמוביל אותם להכרזה שאולי ירוצו עצמאית. בדגל התורה מנסים לשפר עמדות ולמצוא הצדקה להפרת ההסכמים שהם עצמם חתומים עליהם".

כזכור, לפני הבחירות הקודמות הושג הסכם משמעותי בין דגל התורה לאגודת ישראל, לפיהם לראשונה יוצב בראשות הרשימה, ח"כ משה גפני, יו"ר דגל התורה, במקום הנציגות החסידית שהייתה עד אז. בנוסף סוכם על שוויון ברשימה, בצורה של 50:50 לאחר שנים שיהדות התורה כללה רוב חסידי. על פי ההסכם, זהותו של היו"ר תתחלף בכל מערכת בחירות וכך גם המיקומים.

"גפני מנסה להישאר יושב ראש המפלגה, למרות שעל פי ההסכם שעליו הוא חתום, נציג אגודת ישראל אמור לעמוד בראש. כנראה שזו הדרך שלו להגיע למשא ומתן, אחרי שכבר הכשיר בציבור שלו את הצורך בהפרת ההסכם".

הגורם הבכיר באגודת ישראל, מוסיף וזועם: "אנחנו לא התערבנו לגפני את מי להציב ברשימה שלו, אבל בדגל התורה רוצים להכתיב לנו מי יהיה לפני מי ובאיזה מקום ושנתאם איתם. יש קמפיין על הראש שלנו ועל כך לא נשתוק".

עד למועד סגירת הרשימות, הזמן הרשמי ביהדות התורה שמגיעים בו להסכמות, נותר עוד זמן רב, אבל באגודת ישראל לא מתרגשים. "שבענו מפטרונות. אנחנו לא חושבים שהדרך הנכונה היא להתמודד בנפרד, אבל אם גפני חושב שהוא יכול להתמודד בנפרד, עם אחוז חסימה גבוה שכזה, שיתכבד וירוץ עצמאית.

"להיפך" אומר הבכיר, "זה יעשה לנו טוב ויחזיר הביתה מצביעים רבים שבורחים בכל מערכת בחירות לטובת מפלגות ימין אחרות, רק בגלל אמירות כאלו ואחרות של גפני, שמחבק פעם אחר פעם את השמאל. גם אלו שכבודם של רבותיהם חשוב להם יתגייסו למערכה, בניגוד לפעמים קודמות יצטרפו ויכריעו את המערכה ויוכיחו אחת ולתמיד מה כוחה של המפלגה".

העימות החזיתי בין אגודת ישראל לדגל התורה, מצטרף לזעם על גפני, לאחר שלא מכבר חגג יושב ראש יהדות התורה, חבר הכנסת משה גפני, את שמחת נישואי נכדתו, באולמי טרקלין בבני ברק ובה השתתפו בכירי המערכת הפוליטית בעיקר מהקואליציה, כשגם ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד, מצטרף לאיחולים שאותם שיגר באמצעות הטלפון.

פתח חזית נוספת. גפני עם יו"ר ש"ס דרעי וח"כ לשעבר ליצמן

בתוך כך, לאחרונה החל גפני במתקפה גם נגד ש"ס, כשרק בערב השבת החולפת, היה קרב מתוקשר.

דרעי שהתראיין לחדשות 12, נשאל בערב שבת בנוגע ליחסי המפלגות החרדיות עם נתניהו, לאחר ההצהרות השונות של גפני והחיבוקים שבדגל התורה מעניקים ליו"ר כחול לבן בני גנץ. “צריך להעמיד את הדברים על סדרם, אני לא הדובר של גפני, אבל גם הוא לא הדובר של כל היהדות החרדית. ש”ס עם 9 מנדטים, יהדות התורה מורכבת מ-2 מפלגות וגפני מייצג חלק אחד. הבחירות הללו הן בין שתי אפשרויות – הריאלית, שאנחנו נביא 61 מנדטים ואז נקים ממשלה בראשות נתניהו ואחר כך נרחיב אותה לעוד מפלגות. האפשרות השנייה היא שלפיד יקבל 61 מנדטים, ואז המחנה שלו, של גנץ, ליברמן, העבודה, מרצ רע”ם והמשותפת יהיו ביחד. זה ה-61 שלו, עם בל”ד ועם כל המשותפת. אם זה יקרה, לפיד מקים איתם ממשלה תוך שבוע או שבועיים – אין משהו אחר באמצע”.

בלשכת גפני מיהרו להגיב כי ההליכה עם הליכוד מובטחת. “אין שום קריצה של גפני ללפיד וגנץ. אנחנו הולכים עם הליכוד ועם נתניהו. לרמיזות של דרעי בעניין – אין שום אחיזה במציאות”. נמסר מלשכת גפני.

דקות לאחר הודעת לשכת גפני, מלשכתו של דרעי נמסר: “יו”ר ש”ס אריה דרעי, לא אמר ולו ברמז שגפני יקים ממשלה עם גנץ ולפיד. אדרבה, יו”ר ש”ס דרעי בכל ראיונותיו האחרונים, נאלץ לענות על שאלות העיתונאים, באשר למעשיו ואמירותיו של משה גפני.

“בעקבות זאת, דרעי הבהיר, כי ש”ס והחרדים יתמכו אך ורק לראשות הממשלה בנתניהו. אנו שמחים שסוף סוף יצאה הודעה ברורה מטעמו של גפני, שהם הולכים עם הליכוד ונתניהו”.

לפני כחודשיים, עוד בעת כהונת הממשלה המתפזרת, אירע עימות דומה,בעת שיו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, האשים את יו"ר ש"ס, אריה דרעי, בכך שתמך בהסכמי אוסלו, וגרר עליו בתגובה ביקורת חסרת תקדים מצד חברי הכנסת של ש"ס.

גפני שהשתתף בוועידת ההייטק החרדי בירושלים, אמר כי אין בכוונתו להצטרף לממשלה הנוכחית, (שכאמור, בינתיים הספיקה להתפזר – י"ד) והאשים את דרעי כמי שמתדרך נגדו על כך.

"למה מישהו מעלה בדעתו שאני אלך עם הטיפשים והרשעים האלה", אמר גפני והוסיף: "מי שאומר כל הזמן שאלך עם השמאל, הלך איתם בעצמו והביא את אוסלו".

האשמה של גפני את דרעי באישור הסכמי אוסלו גררה נגדו תגובות חריפות מצד חברי הכנסת של ש"ס, ומרביתם הפנו אצבע מאשימה על ההתקרבות האחרונה של גפני לשר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד.

עוד כתבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך
Close